Det er på mange måder den store lommeregner, der skal frem, når EU fra 2027 indfører det nye CO2-kvotesystem ETS2. Både diesel og benzin bliver markant dyrere.
Bilister kan se frem til højere priser på brændstof. En markant prisstigning på benzin og diesel forventes i de kommende år.
Det skyldes introduktionen af EU’s nye system for handel med CO2-udledning også kaldet ETS2.
Konjunkturinstitutet i Sverige har analyseret sig frem til de mulige konsekvenser for brændstofpriser.
Det nye ETS2-system er designet til at omfatte flere af de sektorer, som udleder CO2 inden for EU.
Målet med kvoterne er at tvinge udledningen ned. Og det kommer bilisterne til at betale for direkte.
Systemet fungerer som et loft over den samlede mængde CO2, der må udledes. Virksomheder skal købe og aflevere kvoter for overhovedet at måtte lave noget, der kan udlede CO2.
Antallet af tilgængelige kvoter vil gradvist blive reduceret, indtil der til sidst ikke er flere tilbage.
Med færre kvoter til rådighed stiger prisen på at udlede CO2. Den omkostning kan brændstofleverandører kun sende et sted hen – nemlig til bilisterne. Det vil resultere i gradvist meget dyrere benzin og diesel frem mod 2032.
Konjunkturinstitutet i Sverige har foretaget de hidtil mest grundige beregninger. De viser en tydelig tendens for prisudviklingen.
Beregningerne tager højde for den planlagte reduktion i antallet af kvoter. Og er man bilist i en bil med forbrændingsmotor, er det grum læsning.
Detaljerede prisprognoser på benzin og diesel
Ifølge Konjunkturinstitutet, som ViBilägere citerer, ligger den svenske benzinpris i dag omkring 15,50 svenske kroner. Det svarer til cirka 10,20 danske kroner per liter.
I 2028 forventes den svenske literpris for benzin at nå 20,24 svenske kroner. Det er omkring 13,32 danske kroner.
Frem mod 2032 ser stigningen ud til at fortsætte. Her anslås literprisen for benzin at lande på 22,07 svenske kroner. Omregnet til danske kroner betyder det en pris på cirka 14,52 kr. per liter.
Dieselpriserne følger en lignende udvikling. Den nuværende svenske dieselpris er cirka 15,60 svenske kroner per liter. Det svarer til omkring 10,26 danske kroner.
I 2028 forudser Konjunkturinstitutet en svensk dieselpris på 20,12 svenske kroner per liter. Det vil sige cirka 13,24 danske kroner. For 2032 er prognosen en literpris for diesel på 21,82 svenske kroner. Det svarer til cirka 14,36 danske kroner.
Men skal vi konverterer det til danske priser svarer det til, at en liter diesel bliver næsten 7 kroner dyrere i 2030. Alt imens vil benzinen vil stige med 4,4 kroner literen.
Udsving og EU’s sociale kompensation
En yderligere usikkerhedsfaktor er fyringsolie til opvarmning. Den skal nemlig dele kvotesystem med benzin og diesel til transportsektoren.
Det kan betyde, at priserne på brændstof til biler kan stige yderligere. Særligt i vinterhalvåret kan det mærkes.
Antallet af udslipsrettigheder vil falde hvert år. Det vil i sig selv sende prisen højere og højere op for hvert år.
For at afbøde nogle af konsekvenserne for de hårdest ramte borgere har EU oprette en såkaldt ‘social klimafond’.
Den fond skal hjælpe med at kompensere for de øgede leveomkostninger. Men fonden skal også dække omkostninger til administrationen af ETS2-ordningen.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]