Annonce:

Ny undersøgelse: “Nye biler indsamler oplysninger om dit sexliv”

Værner du om dit privatliv, skal du ikke sætte dig bag rattet af en helt ny bil. Du skal i hvert fald ikke fodre den med oplysninger om dig selv.

Privatlivets fred og moderne biler er en skidt cocktail. Og en cocktail som Tesla, Hyundai og Nissan har værst styr på.

Det slår en ny undersøgelse, som nonprofit-organisationen Mozilla Foundation står bag, fast.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Her har man tjekket alt fra wellness-apps til de nyeste biler for evnen til at beskytte ejerens dato. Og i biler halter det altså gevaldigt.

Folkene bag projektet har brugt 600 timer på analysere privatlivspolitikker. Og her leverer bilmærkerne ikke bare nogle af de værste. Der er tale om præcis de værste.

LÆS OGSÅ: 7. juli 2024 rammer ny EU-regel alle bilister – “Går særlig hårdt ud over danskerne”

I undersøgelsen dumper hele 25 bilmærker, når det kommer til helt basal databeskyttelse. Blandt andet fordi bilmærkerne indsamler for meget personlig data, ligesom meget af de data deles med tredjeparter.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Nogle bilmærker er dog værre end andre. Og når det kommer til persondata og beskyttelsen af den, halter især Tesla, Hyundai og Nissan efter det øvrige felt.

Tesla får i undersøgelsen en anmærkning for bl.a. at bruge kunstig intelligens på upålidelige måder. Det er især bilmærkets autopilot der skaber problemer.

I både Kia og Nissans privatlivspolitikker står der ifølge undersøgelsen, at bilmærkerne kan indsamle oplysninger om både seksuelle aktiviteter og sexliv.

Hyundai skriver, at mærket vil efterkomme ‘lovlige anmodninger, hvad enten de er formelle eller uformelle, fra myndighederne’, når det kommer til oplysninger om dit privatliv.

Læs mere efter annoncerne:

9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING

Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis:


Læs mere herunder:

Hos BMW og Renault-gruppen fandt folkene bag undersøgelsen mindst at være bekymret over. Hos BMW kan man eksempelvis ikke få et tydeligt svar på, om de data, der indsamles i nye biler, sælges videre til reklameformål.

– Desværre har forbrugerne meget lidt kontrol. Du kan vælge ikke at bruge en bil-app eller forsøge ikke at bruge opkoblede tjenester, men det kan betyde, at din bil ikke fungerer ordentligt – eller slet ikke.

– Forbrugerne har næsten ingen kontrol og muligheder med hensyn til privatlivets fred, bortset fra blot at købe en ældre model. Lovgivere og beslutningstagere er bagud på denne front, konkluderer folkene bag undersøgelsen.


Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler