Annonce:

ØV! Det er slut med V8-motor i Mazda MX-5

Flyin’ Miata specialiserede sig i at fordoble antallet af cylindre i de seneste udgave af verdens mest solgte roadster, Mazda MX-5. Men det er slut nu.

Det er ikke dem, der bliver bygget flest af. Langt fra. Men du kan faktisk godt få en Mazda MX-5 med V8-motor. Eller rettere sagt – du kunne. For på grund af emissionskrav har den amerikanske Mazda-specialist Flyin’ Miata set sig nødsaget til at skrotte ombygningen.

Tuneren, der har hjemme i Colorado, har ellers lagt V8-motorer i MX-5 siden NC-modellen fra 2008. Det har man gjort med Chevrolet Smallblock-motorer. Men det er altså slut nu.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Det oplyser tuneren på sin hjemmeside, hvor man også kommer med en lidt mere uddybende forklaring. Kort sagt er beslutningen taget, fordi stadigt strengere emissionskrav gør det meget svært at få godkendt ombygningen.

Tuneren skriver endvidere, at det ikke har været nogen let beslutning at lægge tilbuddet på hylden. Folkene bag forklarer dog også, at man ikke har ressourcerne til det udviklingsarbejde, det vil kræve at redde V8-motoren i den lille Mazda.

Et lille plaster på såret er, siger Flyin’ Miata-folkene, en turbo-konvertering af den originale 2-liters sugemotor fra Mazda. Det må man nemlig stadig. Men + 500 hestekræfter som i Ls-V8’eren skal kunderne ikke regne med. Længere…

 

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler