Det varer mange år endnu, før elbilerne tager over. Nu vil Stellantis hjælpe fossilbilerne det måske sidste stykke af vejen med syntetisk brændstof.
Stellantis forventer, at mange af koncernens biler med forbrændingsmotor stadig vil være på vejen indtil 2050. Af samme grund leder koncernen efter måde at holde de biler på vejene.
Alle nye biler, der sælges af Stellantis i Europa i 2030, vil udelukkende køre på strøm. Imidlertid vil mange af de forbrændingsdrevne modeller, som produceres mellem nu og indtil 2030, være på vejene i flere årtier fremover.
Af samme grund leder Stellantis nu efter en måde at hjælpe ejerne af de biler med at holde motorerne kørende. Og det kan være via syntetisk brændstof.
Det fortalte bilkoncernen i en pressemeddelelse i denne uge.
LÆS OGSÅ: 7. juli 2024 rammer ny EU-regel alle bilister – “Går særlig hårdt ud over danskerne”
Til Reuters siger Stellantis-chefen, at der stadig vil være mange fossilbilerne på vejene i 2050. Og alene af den grund er der grund til at udforske syntetisk benzin.
– Jeg tror, at 25 % af vores biler stadig er i brug efter 20 år. Derfor er det vigtigt at undersøge mulighederne med syntetisk brændstof. Meget vigtigt.
Mens den nuværende produktion af syntetisk benzin er meget lille, er oliegiganten Aramco i gang med at udvinde netop syntetisk benzin. Det skal ske på anlæg i både Spanien og Saudi-Arabien.
Stellantis begyndte allerede tidligere på året at hælde den form for benzin på en række af allerede eksisterende motorer. Her er man kommet frem til, at 28 millioner biler, som koncernen i forskellige konstellationer har produceret gennem årene, uden problemer kan køre på syntetisk benzin.