Bilmærket Fisker Inc. er gået konkurs. Og det stiller de omkring 300 til 350 danske ejere rigtig dårligt.
Artiklen her er en opdateret udgave af den oprindelige artikel fra marts 2024, hvor Fisker var et bilmærke på randen af konkurs. Nu har Fisker Inc. søgt konkursbeskyttelse i Delaware, USA.
Fiskers aktieværdi er nu så ringe, at Børsen i New York indstillede handlen med aktien i denne uge.
Det skete efter, at aktien ramte en værdi under 30 amerikanske cent. Det svarer til 21 danske øre.
Aktien styrtdykkede efter, at amerikanske medier kunne fortælle, at et større bilmærke havde trukket sig fra forhandlinger med Fisker. Reuters mener at vide, at der er tale om Nissan.
Japanerne er – eller rettere var – angiveligt interesserede i at bygge Fiskers kommende pickup, Alaska, på licens. Læs mere om det her.
LÆS OGSÅ: Dansk bilforhandler fyrer samtlige bilmærker
Og nu skriver Børsen, at der ikke er meget at gøre for de danskere, som allerede ejer en Fisker Ocean – mærkets i øvrigt eneste model.
Reklamationer og garantisager skal meldes til et eventuelt konkursbo, forklarer FDM’s jurist Michael Ern Nielsen til mediet. Men også folk, der har bestilt, men endnu ikke fået leveret deres biler, kan få alvorlige problemer i tilfældet af en konkurs.
– Hvis du har betalt penge til en forretning, hvor du ikke har fået leveret din bil endnu, og de går konkurs, så kan du melde dit krav i konkursboet og eventuelt få en dividende – en dividende, der erfaringsmæssig er meget lav, siger Michael Ern Nielsen.
Lige nu ligger Fiskers produktion, som man lejer sig til på Magna Styer-fabrikken i Østrig helt stille. Fisker siger selv, at den står stille i 6 uger.
Det skal bl.a. ses i lyset af, at Fisker har op mod 5.000 biler på lager, som det endnu ikke er lykkedes mærket at få solgt. Bilerne er allesammen bygget sidste år.