Audi mรฅ igen ud i en tilbagekaldelse af flere hybridbiler. Der er nemlig stadig en risiko for, at batteripakken i bilerne er brandfarlige.
Audi tilbagekalder igen hybridbiler pรฅ grund af fejl, der kan medfรธre brandrisiko. Problemet ligger i batteripakkerne, som kan overophedes og i vรฆrste fald bryde i brand.
Denne gang drejer det sig om modellerne Q5 55 TFSI e quattro og A7 55 TFSI e quattro plug-in hybrider, der er produceret i USA mellem 10. august 2021 og 10. december 2022.
Det skriver Autoevolution.
Fejlen er konstateret i biler udstyret med Samsung SDI-celler i hรธjspรฆndingsbatterierne. Stรธrstedelen af de berรธrte kรธretรธjer er Q5-modeller, mens kun et mindre antal A7-modeller er omfattet af tilbagekaldelsen.
Audi arbejder pรฅ at finde รฅrsagen til overophedningsproblemerne. Indtil videre har man installeret en midlertidig softwareopdatering, der skal give en tidlig advarsel, hvis der opstรฅr problemer. Hvis nรธdvendigt, vil defekte moduler eller hele hรธjspรฆndingsbatterier blive udskiftet.
Det er endnu uvist, om danske modeller er berรธrt af problemet. Men det er langt fra fรธrste gang, at Audi mรฅ tilbagekalde elektrificerede biler. Det er dog ikke altid, at det er egentlig er mรฆrkets skyld.
I december sidste รฅr kunne Boosted fortรฆlle, at den nordamerikanske importรธr mรฅtte tilbagekalde omkring 100.000 elbiler, fordi ejerne er for dumme. Lรฆs mere om det her.
For nogle bilmรฆrker hรธrer tilbagekaldelser da ogsรฅ mere til dagens orden, end det er tilfรฆldet for konkurrenterne.
Tidligere i รฅr kom det eksempelvis frem, at Ford er det bilmรฆrke, der tilbagekalder absolut flest bilmรฆrker. Alene i lรธbet af de fรธrste 19 uger af 2024 mรฅtte bilmรฆrket ud i 1,3 tilbagekaldelser hver eneste uge.
Der har vรฆret problemer med alt fra dรฅrlige svejsninger til biler der ikke vil gรฅ i gear over motorer der kan brรฆnde af. Tilbage i november fik Ford i USA tilmed den stรธrste bรธde, der nogensinde er givet for at ignorere en tilbagekaldelse.
Bรธden har Ford fรฅet lov til at dele i tre. Den fรธrste skal betales nu og her. Mens den anden del skal bruges pรฅ yderligere udvikling, og den anden kan Ford helt slippe for, hvis man inden for 3 รฅr opfylder alle krav fra de amerikanske trafiksikkerhedsmyndigheder.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]