Annonce

Har bilmærke fortrudt? Vil fortsætte i Formel 1

Renault vil ikke længere udvikle motorer til Formel 1. Franskmændene mener, det er for dyrt, men nægter samtidig at trække sig helt fra sporten.

Alpine fortsætter i Formel 1, selvom Renault ikke længere vil producere motorer. Renault-koncernen forbliver engageret i Formel 1 gennem sit Alpine-team og ser det som et effektivt markedsføringsværktøj til at promovere deres personbiler.

Det skriver Autocar.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Renault-koncernens administrerende direktør, Luca de Meo, udtalte, at sporten er en ‘højtaler’, der forstærker Alpine. Og som giver mærket noget at bygge sig ‘om opmlrk hvilket giver den “troværdighed hos entusiaster”.

– Formel 1 siger noget om din formåen (som bilproducent, red.), tilføjede han.

Alpines administrerende direktør, Philippe Krief, siger, at koncernen tabte mange penge på Formel 1. Rent økonomisk var det altså ingen god forretning at være med i motorsportens top.

Men nu, hvor det er længe siden, at Renault har betydet noget i den henseende, giver direktøren de Meo ret i, at det er “en investering” og at ” det er vigtigt at promovere mærket, der havde brug for Formel 1 og motorsport, da det er en del af vores DNA”.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De Meo mener desuden, at holdet nu var i bedre form under ledelse af den nye eksterne rådgiver Flavio Briatore, der tidligere blev bortvist fra Formel 1, og den nye teamchef Oliver Oakes.

– Vi havde en dårlig start i år men hentede Flavio tilbage. Vi tilføjede også Oli, en yngre fyr på 36, som jeg tror bliver en af de store i Formel 1. De kører i én bestemt retning nu.”

De Meo sagde også, at skiftet til en kundeaftale med motorer fra Mercedes-AMG i stedet for et fabriksprogram sparer Renault-koncernen 2 milliarder kroner om året.

Mere efter videoen

– Vi har stoppet udviklingen af de nye 2026-motorer.

– Med de nuværende regler i Formel 1 kan du få en top-konkurrencedygtig motor for mindre end 160 millioner kroner om året; for mig kostede det mere end 2 milliarder kroner om året. Vi besluttede at koncentrere os om andre ting som chassis, aerodynamik og selve teamet.

Læs flere nyheder fra motorsportens verden lige her – hver dag!

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også