Officielt gik han selv. Men reelt blev Stellantis’ รธverst chef fyret. Nu forsรธger verdens fjerdestรธrste bilkoncern at redde sig selv. Mรฅske med et superbilligt batteri.
Den kriseramte bilkoncern Stellantis, der stรฅr bag 14 bilmรฆrker, forsรธger nu at vende sin negative udvikling ved at satse pรฅ en ny batteritype baseret pรฅ svovl.
Sammen med det amerikanske batteriselskab Zeta Energy arbejder de pรฅ at udvikle et lithium-svovlbatteri, der potentielt kan blive en gamechanger inden for elbiler.
Stellantis har vรฆret under stort pres pรฅ grund af รธkonomiske udfordringer, og situationen blev yderligere kompliceret, da koncernens administrerende direktรธr Carlos Tavares for nylig blev afskediget.
Nu hรฅber virksomheden, at samarbejdet om denne nye batteriteknologi kan skabe den nรธdvendige fornyelse.
Lithium-svovlbatterier byder pรฅ flere fordele i forhold til de nuvรฆrende lithium-ion-batterier. De er lettere, kan opbevare mere energi og fungerer bedre ved lave temperaturer.
Ifรธlge Zeta Energy kan batterierne ogsรฅ reduceres i vรฆgt med 30-50 procent sammenlignet med eksisterende lรธsninger. Teknologien hรฆvdes at muliggรธre hurtigere opladning, med op til 50 procent hรธjere hastighed.
En af de stรธrste udfordringer ved denne batteritype har dog vรฆret dens begrรฆnsede levetid. Lithium-svovlbatterier har traditionelt lidt under energitab over tid. Men Zeta Energy hรฆvder at have lรธst problemet ved at anvende sรฆrlige belรฆgninger, der forlรฆnger batteriets levetid.
En anden vรฆsentlig fordel ved denne teknologi er dens omkostninger. Materialerne, der anvendes i produktionen, er billigere og mere miljรธvenlige end dem, der bruges i lithium-ion-batterier. Det kan reducere batteriets samlede pris og gรธre elbiler mere tilgรฆngelige for forbrugerne.
– Vi arbejder pรฅ, at denne batteritype kan blive en del af markedet inden 2030, lyder det fra Stellantis og Zeta Energy i fรฆllesskab.
Mรฅlet er at skabe en bรฆredygtig og รธkonomisk overkommelig lรธsning, der kan genoprette Stellantisโ position i en stadig mere konkurrenceprรฆget bilindustri.
Om denne satsning kan redde Stellantis, afhรฆnger dog af, om teknologien kan leve op til forventningerne og klare sig i praksis.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk