Annonce:

BYD vil knuse europæiske bilmærker med ny priskrig

BYD vil tage levebrødet ud af munden på de europæiske bilmærker med en ny prisskrig fra årsskiftet. Det afslører en ny mail fra kinesernes direktør.

Annonce:

En ny e-mail fra vicedirektøren hos BYD, He Zhiqi, mener end antyder, at mærket vil starte en priskrig ved årsskiftet.

Ifølge e-mailen planlægger BYD at reducere priserne markant som led i en strategi for at styrke sin position i markedet. Konkurrenter kan forvente et aggressivt prisskrig, der vil sætte pres på branchen.

I den interne mail, som Bloomberg er kommet i besiddelse af, opfordrer He Zhiqi en leverandør til at reducere priserne med 10 procent fra næste år.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

E-mailen bærer titlen “Omkostningsreduktionskrav for BYD personbiler 2025” og omtaler den nye strategi som en “afgørende kamp” for mærket.

– For at styrke konkurrenceevnen for BYDs personbiler har vi brug for, at hele forsyningskæden samarbejder og fortsætter med at reducere omkostningerne, skriver He.

LÆS OGSÅ: Dette Black Friday-tilbud koster dig 1.000 kroner i bøde

På det sociale medie Weibo har en talsmand for BYD udtalt, at årlige prisforhandlinger med leverandører er almindelig praksis i bilindustrien.

Samtidig erkender talsmanden, at BYD har “prisnedsættelser som et mål”. Men han siger samtidig, at disse ikke er obligatoriske. Der er dog ikke kommenteret på mailens indhold eller om lignende krav er stillet til andre leverandører.


Flere analytikere ser dette som et tegn på, at BYD ønsker at konsolidere sin markedsandel i en tid, hvor konkurrencen på markedet for elbiler er mere end hård.

Det kinesiske marked for elbiler er blandt de mest konkurrenceprægede, og prisnedsættelser kan være et værktøj til at knuse konkurrenters positioner og vinde terræn.

CNN har forsøgt at få bekræftet, om mailen er autentisk. Men BYD har ikke svaret på forespørgslerne. Samtidig har mailen fået opmærksomhed, fordi den indikerer en ændring i BYD’s strategi, så prispres og egentlig priskrig bliver afgørende.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Denne udvikling understreger de udfordringer, der præger elbilmarkedet, hvor producenterne presses til at finde nye måder at opnå konkurrencefordele på. Jaguar har eksempelvis valgt at stå af markedet et helt år. Læs mere om det stærkt omdiskuterede valg lige her.


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også