Tyske Audi mรฅ ud i hele to tilbagekaldelser af den samme model. Batterierne i en rรฆkke e-tron GT kan nemlig bryde i brand.
Audi rรฅder lige nu en rรฆkke e-tron GT og RS e-tron GT-ejere til ikke at lade batterierne i deres biler til mere end 80 procent.
Helt prรฆcist er der tale om 1.042 biler.
De biler mener bรฅde Audi og de amerikanske trafiksikkerhedsmyndigheder NHTSA nemlig, at kunne forbindes med en brandrisiko.
Den ene tilbagekaldelse dรฆkker stรธrstedelen af bilerne – nemlig 1.013 stykker – bygget mellem 2022 og 2024. I de biler kan der opstรฅ kortslutninger i hรธjspรฆndingsbatterierne.
LรS OGSร : Fรธrst land i verden efterligner dansk vanvidsbilisme-lov
Noget der i vรฆrste fald kan starte en brand. Fejlen ligger egentlig hos Porsche, fordi e-tron GT-modellerne er identiske med Porsche Taycan.
Porsche har da ogsรฅ fortalt sรธstermรฆrket om de batteriproblemer, mรฆrket i รธvrigt selv slรฅs med. Lรฆs mere om det her.
Audi siger nu, at man har en dialog kรธrende med bรฅde Porsche og batterileverandรธren LG Energy Solution Wrocลaw.
Samme batteriproducent spiller i รธvrigt en afgรธrende rolle hos et helt tredje bilmรฆrke, der ogsรฅ har problemer med brรฆndende elbiler. Lรฆs mere om det her.
Tilbage hos Audi drejer den anden tilbagekaldelse sig om nรธjagtigt det samme som i den fรธrste. Men her har mรฆrket sรฅ meget data, at man kan sige prรฆcist hvilke biler, der er ramt af problemet.
Af samme grund er der ogsรฅ ‘kun’ tale om 29 biler. Lรธsningen er, mener Audi, at udskifte enkelte batterimoduler. Det er dog ikke noget, kunderne skal betale for.
Selvom det lyder alarmerende med batteribrande, er Audi endnu ikke bekendt med, at nogen biler skulle vรฆre gรฅet til pรฅ grund af fejlen. Eller at personer er kommet til skade.
Alligevel sker der grumme fejl i elbiler. Herhjemme brรฆndte en spritny elbil fra netop Audi et hus i Hirtshals helt ned til grunden sidste รฅr.
Det var husets beboere, som opdagede branden. Det fortalte Jesper Sรธrensen, der er vagtchef ved Nordjyllands Politi, dengang til TV2 Nord.