Rygterne om forbrรฆndingsmotorens dรธd er overdrevne. I hvert fald hvis man spรธrger hos bรฅde Mazda og Toyota, der nu vil udvikle teknologien endnu mere.
Det er nogle kinesere, der lige nu har verdens mest effektive dieselmotor. Altsรฅ nรฅr man gรธr den slags op i virkningsgrad. Lรฆs mere om det her.
Men hos japanske Toyota og Mazda har man heller ikke tรฆnkt sig at parkere teknologien. Tvรฆrtimod vil de to mรฆrker hver for sig รฅbne nye udviklingsafdelinger med fokus pรฅ forbrรฆndingsmotoren.
Det fortalte bilmรฆrkets direktรธrer i separate taler i forbindelse med biludstillingen Tokyo Auto Salon.
At bilmรฆrkerne nu smider flere penge efter udviklingen af forbrรฆndingsmotoren betyder dog ikke, at fremtidens motor kรธrer pรฅ diesel eller benzin. Den kรธrer mรฅske pรฅ brint. Nogle kinesere har sรฅgar foreslรฅet ammoniak. Lรฆs mere om det her.
LรS OGSร : Island indfรธrer sรฆrlig skat kun elbil-ejere skal betale
Japanerne er dog overbeviste om, at forbrรฆndingsmotoren ogsรฅ i fremtiden vil spille en afgรธrende rolle pรฅ vejene.
– De tekniske udfordringer, vi skal lรธse, er ikke lette, men vi hรฅber at kunne tage skridt mod et nyt kapitel, lรธd det fra Mazdas direktรธr Masahiro Moro.
Det samme var Aiko Toyoda i sin egenskab af Toyotas bestyrelsesformand ogsรฅ inde pรฅ i sin tale pรฅ biludstillingen. Men for ham handler det ogsรฅ om at bevare arbejdspladser. Godt 5,5 millioner mennesker er ansat i den japanske bilindustri.
– Disse mennesker stรธtter Japan og har de fรฆrdigheder, der krรฆves for at gรธre morgendagens Japan stรฆrkt.
Og sรฅ supplerede Aiko Toyoda ellers sig selv ved at understrege, at han ‘elsker lyden og duften fra en forbrรฆndingsmotor. Han valgte ogsรฅ at skyde igen pรฅ forbrรฆndingsmotorens kritikere.
I det hele taget mener Toyoda, at forbrรฆndingsmotoren er nรธdvendig at have med fremover. Og at den eneste fjende i den sammenhรฆng er CO2-udledning, men at der ogsรฅ er mรฅder at komme den slags til livs pรฅ.
Toyota er eksempelvis et af de mรฆrker, som i รธjeblikket tester biler med forbrรฆndingsmotorer, der forbrรฆnder brint. Hos Ferrari har man tรฆnkt tanken om en omvendt V6’er, der gรธr det samme. Lรฆs mere mere her.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her