Annonce:

SE LISTEN: Disse 10 ikoniske biler udgår i 2024

Verden bliver snart et fattigere sted. Flere ikoniske bilmodeller udgår nemlig helt af produktion, når vi rammer 1. januar 2024.

Annonce:

Advarsel! Artiklen her kan være hård kost. Især hvis man, som bilentusiast, er lidt nostalgisk anlagt. 2024 bliver nemlig et år, hvor bilmiljøet skal sige farvel til mange bilmodeller. Rigtig mange faktisk.

Faktisk udgår mere end 30 modeller. Og det er kun dem, der kan tælles med, når vi tager højde for de mest kendte bilmærkers planer.

2025 ser ikke ud til at blive nær så slemt. Men også til den tid må vi sige farvel til ikoner som Chevrolet Camaro og Ford Focus. Suk!

Nå, skal vi bevæges også ned gennem listen. Har du dit snotkluden og noget til at tørre øjnene med liggende klar? Godt så! For det bliver hård læsning.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

LÆS OGSÅ: Jeremy Clarkson afviser: Skal aldrig lave et bilprogram igen

Ford Fiesta – juni 1976 til juli 2023
Produktionen af den folkekære Fiesta er allerede indstillet. Den absolut sidste bil forlod samlebåndet fredag 7. juli 2023. Det skete på Fords fabrik i Køln, Tyskland.

Dodge Challenger og Charger – alle Hellcat-modeller
De har rullet ud fra fabrikken siden 2006, da Dodge genoplivede både Challenger og Charger for at kunne konkurrere med Ford Mustang.

Men hvor Forden fortsætter, takker både Challenger og Charger af inden årets udgang. Det samme sker i øvrigt for alle Hellcat-modeller. Dodge stopper desuden med at bygge V8-motorer.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Chrysler 300 – januar 2004 til december 2023
Det begyndte på en gammel Mercedes-platform i januar 2004. Tæt på 20 år senere er det slut for Chryslers sidste sedan-model.

De sidste 2.300 udgaver af Chrysler 300 bliver specialmodeller, hvor kunder får valget mellem benzindrevne V6- eller V8-motorer.

Ford Transit – 1965 til 2023… næsten
Hvis du aldrig har set en Ford Transit, har du heller aldrig bevæget dig ud i trafikken. Før i tiden var modellen faktisk så populær, at de kriminelle formåede at bruge den som flugtbil ved bankrøverier.

Men nu er det slut. Altså næsten. I hvert fald i USA, hvor modellen udgår helt. Der var angiveligt planer om at bygge en ny på Fords platform til den nye pickup Maverick.

Annonce:

Kia Stinger GT – 2017 til 2023
Koreanernes forsøg på at konkurrere med BMW lykkedes bare aldrig. Mærket forsøgte ellers at hente BMW-folk for at løse opgaven.

Men Kia Stinger blev aldrig nogen succes. Heller ikke i Danmark, hvor den var for dyr i forhold til det, bilisterne er ‘vant til’, at en Kia koster. Bilen er med sine 373 hestekræfter fra en 3,3-liters V6-motor og baghjulstræk ellers kvik. Det er bare ikke nok.

Mercedes C-Klasse… som coupé.
Det er ikke løgn. C-Klassen skrumper. I hvert fald i Mercedes’ modelprogram. Tyskerne stopper både produktionen af coupé- og cabriolet-modellen.

Faktisk forsvinder CLS-modellen også. Alt sammen fordi Mercedes har behov for at skære ned i et modelprogram, der kun er vokset de sidste 20 år. Men det betyder også, at “big daddy” C63 med to døre er fortid.

Annonce:

Porsche Panamera – igen, næsten.
Den første Panamera var grim som bare fanden. Det fik Porsche dog hurtigt rettet op på. Og i 2023 er modellen faktisk helt hæderlig at se på. Også som stationcar eller ‘Sport Turismo’, som tyskerne siger.

Men lige den model udgår faktisk. Og det er kundernes skyld. Folk med Porsche-penge valgte ganske enkelt Sport Turismo fra. Kun omkring 10 procent af Panamera-salget stod Sport Turismo for.

Audi TT – 1998 til 2023
Audi TT kommer aldrig igen. Det sidste eksemplar af bilen er allerede produceret. Tre generationer og et hav af motorvalg blev det til.

Faktisk har den lille Audi haft alt fra 4, over 5, til 6 cylindre. Den sidste TT’er måtte dog nøjes med fire styk. Læs mere om det her.

Audi R8 – 2006 til 2023
Den lignede noget fra meget, meget langt ude i fremtiden, da Audi præsenterede den som koncept i 2003. Bilen blev dog til virkelighed bare 3 år efter.

To generationer blev det til. Men det var kun den første model, der kunne fås med enten V8- eller V10-motor. Til sidst var kun V10-motoren tilbage. Og tak for det, Audi!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også