Annonce:

Koenigsegg Jesko er verdens hurtigste bil fra 0 til 400 km/t

Fra 0 til 400 km/t og tilbage igen er Koenigsegg Jesko verdens hurtigste bil. Rekorden er dog kun én af dem, svenskerne har slået.

Annonce:

Koenigsegg Jesko er verdens hurtigste bil fra 0 til 400 km/t og tilbage igen.

Det ligger fast efter, at Koenigsegg slap bilen løs på asfalten ved Örebro Lufthavn. Turen fra 0 til 400 km/t og tilbage igen tog 27,89 sekunder.

0,98 sekunder hurtigere end den rekord Koenigsegg Regera satte for år tilbage i Nevadas ørken. Faktisk har Koenigsegg også kørt sig til hastighedsrekorder i Danmark. Læs mere om det her.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Lige knap lyder måske ikke af meget, men i bilernes verden er det evigheder. Efter gennemløbet i lufthavnen kan det svenske bilmærke tilmed kalde sig indehaver af endnu flere verdensrekorder.

LÆS OGSÅ: Små sko? Politiet sigter passager for ‘hilsen’

– Fordi det er en stor præstationsudfordring på meget kort tid, er der ingen anden test som denne. Det gør det spændende, siger Koenigsegg i en pressemeddelelse.

Koenigsegg Jesko er også den hurtigste serieproducerede bil fra 0 til 400 km/t. Det tog testkører Markus Lundh 18,82 sekunder at piske den hastighed ud af bilen.

For at nå de hastigheder får Markus Lundh ikke noget specielt at køre i. Altså ikke andet end det, Koenigsegg i forvejen leverer til sine kunder.


I Jeskoens tilfælde betyder det en bil med 5-liters twinturbo V8-motor, der yder 1.625 hestekræfter på E85-bioetanol.

– Det er en helt anden bil, der er ingen batterier i denne bil udover 12 volt. Det er en V8-motor med 1600 hestekræfter, der kører på vedvarende E85-brændstof. Den har vores LST 9-trins gearkasse.

– Dette er udgaven med lavt downforce, så der er en fordel fra nul til 400 km/t, men den har ingen aktiv aero eller downforce ved opbremsning, men alligevel formåede vi at slå vores egne rekorder, siger Christian von Koenigsegg.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Nu går svenskerne efter at køre hurtigt. Altså forbi de 447 km/t som stadig er tophastigheds-rekorden for en serieproduceret bil.

Den sidder de selv på med Agera RS. For at nå der til handler det om at få godkendt dækkene til det. Noget fabrikken dog forventer sker inden for den nærmeste fremtid.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Responsiv Iframe

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også