Annonce:

København vil forbyde flere biler i flere zoner

Alle danske byer har med en lovændring fået lov til at etablere én nulemissionszone. På rådhuset vil en række partier forbyde benzin- og dieselbiler flere steder.

Besøg vores annoncør:

På Københavns Rådhus ønsker en række partier på baggrund af et forslag fra Radikale Venstre nu at forbyde endnu flere diesel- og benzinbiler flere steder i hovedstaden.

Partierne mener, at det ikke er nok med den ene nulemissionszone, som alle danske byer efter en lovændring på Christiansborg har lov til at etablere.

– Vi er dem, der kender København bedst. Det gør regeringen ikke. Jeg bliver ret skuffet over, at vi skal pakkes ind i regler og krav. Vi har ambitiøse mål, siger Katrine Kjeldgaard, der er radikal teknik- og miljøordfører i byen, til TV2 Kosmopol.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Det er dog slet ikke sikkert, at de københavnske politikere får lov til at fortsætte jagten på bilisterne.

LÆS OGSÅ: Tyskland vil tillade ny type diesel fra april

For selv hvis kommunen skulle vedtage, at man vil have indført flere nulemissionszoner, ligger den beslutning i sidste ende på Christiansborg.

Og her er der i øjeblikket ikke stemning for at give dispensation til, at København som den eneste danske by overhovedet kan tvinge bilisterne mere ud, end det i forvejen er tilfældet.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Der er da også byer, der går i en helt modsat retning af strømningerne i den danske hovedstad.

I Odense har man, selvom bilisterne skal tvinges til at køre ned mod 30 km/t i det meste af byen, besluttet at droppe nulemissionszoner.

Nulemissionszonerne betyder dog ikke, at en by som København helt kan forbyde fossilbilerne. For busser er allerede undtaget kravene i disse zoner.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Hos brancheorganisationen De Danske Bilimportører er man dog glade for, at kommunerne får mulighed for at smide biler, som deres egne medlemmer sælger, ud.

Organisationens direktør Mads Rørvig har tidligere sagt, at befolkningen skal rette ind og kun købe elbiler. Så det glæder ham, at kommunerne nu får mulighed for at tvinge folk ud af bilerne.

– Det er væsentligt, at kommunerne får mulighed for at træffe beslutninger om nulemissionszoner nu, så de kan træde i kraft i 2030.

– Det giver bilejerne mulighed for at planlægge deres skift til elbil, så omstillingen bliver mere overskuelig. Flere vil søge over mod elbilen inden 2030, hvorfor de grønne effekter vil kunne ses tidligere, lød det i en pressemeddelelse tilbage i februar.

Læs flere nyheder fra og om bilindustrien lige her!

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler