Annonce:

Hyundai-ejer i chok over regning på 775.000 kroner

En sag om en defekt brintbil har nået sin foreløbige afslutning, efter ejeren fik en regning på hele 775.000 kroner fra Hyundai.

En strid mellem en tysk Hyundai-ejer og bilmærkets tyske importør er endt i et forlig. Mærket er endt med at købe bilen tilbage.

Den nu tidligere ejer stod ellers med en regning på hele 104.000 euro svarende til 775.000 kroner, fordi brændselscellerne i brintbilen stod af.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Det fortæller Auto Bild.

Till Westberg, der beskæftiger sig med iværksætteri inden for IT-branchen, købte en Hyundai ix35, da den kun var lettere brugt. Efter syv år havde bilen dog kun kørt 84.000 kilometer, da brændselscellerne stod helt af.

LÆS OGSÅ: Volvo har bygget den sidste dieselbil nogensinde

Resultatet? En regning på 775.000 kroner for en udskiftning af dem. Det er en Hyundai ix35 slet ikke værd. Heller ikke som ny da den slags kunne fås ude hos Hyundai-forhandlerne mellem 2009 og 2015.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Alene en ny brændselscelle ville Hyundai i Tyskland have 84.875 euro for. Det er 635.000 danske kroner.

Over for Auto Bild indrømmer Hyundai-importøren da også, at reparationen på brintbilen økonomisk set slet ikke giver mening. Blandt andet fordi der kun blev bygget omkring 1.000 eksemplarer af bilen.

Men at få en ny brændselscelle var tilsyneladende den eneste mulighed, Till Westberg havde. For den 5-års garanti på bilen var for længst udløbet.

Men nu er et længere slagsmål altså endt med, at Hyundai i Tyskland har købt ix35’eren tilbage. Det mener Birgit Scheppat, der er ekspert i brintteknologien, også at bilproducenter med brintbiler i programmet – uanset om der er få af dem – bør gøre.

Læs mere efter annoncerne:

9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING

Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis:


Læs mere herunder:

I Tyskland er der i modsætning til herhjemme stadig brintstationer i drift. Og derfor er det muligt at tanke brint. I begyndelsen accepterede Till Westberg dog, at han måtte køre 114 kilometer fra sit hjem bare for at fylde brint på Hyundaien.

Mandagsbil eller ej, er brintbilen ikke så død, som det nuværende udbud af biltypen efterlader et indtryk af. Hos BMW tror man eksempelvis stadig på teknologien.

Faktisk tror tyskerne så meget på brintbilen, at de har udviklet en brintudgave af SUV’en X5, som tilmed er billigere end den dieseldrevne ditto. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler