Annonce:

Havne drukner i kinesiske elbiler – står stille i et år

Ifølge kilder, som tyske og franske aviser har talt med, står nogle af de mange elbiler, som lige nu hober sig op i europæiske havne, stille i et år.

Besøg vores annoncør:

På Esbjerg Havn slås man lige nu med op mod 4.000 nye biler, der ikke rigtig kommer videre. Men ude i andre europæiske havne er problemet langt større.

I Tyskland står ifølge analytikere 100.000 elbiler, som endnu ikke er solgt eller kommet videre endnu. Og den franske avis Le Monde skriver, at det om muligt står endnu værre til i den belgiske havneby Antwerpen.

På selve havnen står, der skriver avisen, biler så langt øjet rækker. Selvom stedet er godt bevogtet, kan der ikke lægges skjul på, at de mange biler fylder godt. Og måske mere end godt.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Alle elbilerne kommer ifølge Le Monde fra Kina. Og her står de så ellers stille meget længe. For selvom bilerne venter på at komme videre til lande som Italien, Storbritannien, Tyskland og Polen, kan det sagtens ske, at nogle af dem står på havnen i et år.

LÆS OGSÅ: 18-årig kørte 157 km/t – nu skylder hun sin far en Tesla

Det fortæller medarbejdere på stedet til både det franske medie og den tyske avis Zeit. Og der er ikke udsigt til, at bilerne kommer videre.

– Ja, vi har nu biler, der har stået her i over et år. Der er dage, hvor kaosset er uoverskueligt, lyder det bekræftende fra medarbejderne til Le Monde.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

For at få plads til de stadigt flere biler, der ankommer til havnen, planlægger man at udvide terminalernes område. Men der skal også opføres ladestandere.

Et helt tredje problem er tempoet på havnen. Der mangler ganske enkelt både folk og lastbiler, der kan få flyttet de mange biler hurtigt nok.

– Tempoet er hektisk. Der er mangel på lastbiler og chauffører overalt, siger vognmand Rinus de Vries til Le Monde.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Et lignende problem kan man ifølge avisen finde i den tyske by Bremerhaven, hvor kinamærket BYD for nylig har afleveret hele 3.000 nye biler. Og flere skibe, som BYD planlægger skal lægges i fast rutefart til Europa, er på vej.

Problemet er bare, at de kinesiske mærker endnu ikke rigtig har overbevist europæerne. Det ses blandt andet på salgstallene herhjemme. Den seneste opgørelse fra De Danske Bilimportører viser, at kun et kinesisk mærke, nemlig Volvo, klarer sig med i top 10 fra 1. januar til 31. maj 2024.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler