Annonce:

Flere hundredtusinde danske biler risikerer kørselsforbud

Telenor har som det første teleselskab herhjemme meldt ud, hvornår man vil slukke for 2G-netværket. Det kan få konsekvenser for flere hundredetusinde danske biler.

I Sverige er de noget længere fremme med udfasningen af 2- og 3G-netværket end i Danmark. Allerede næste år slukker svenskerne nemlig for de to typer netværk.

Det skriver den svenske udgave af Auto motor og sport.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Og det kan få konsekvenser for mange af bilerne på de svenske veje. Men det samme er faktisk tilfældet herhjemme.

Samtlige biler, der er solgt i EU siden 31. marts 2018, skal nemlig være udstyret med et aktivt nødkaldssystem. Det såkaldte eCall.

LÆS OGSÅ: Nordjydes helt nye Fisker har tabt mindst 200.000 kr. i værdi

De første af disse systemer kører dog på 2G- og 3G-netværket, som i hvert fald i Sverige bliver slukket meget snart. Alene i Danmark blev der i 2018 solgt hele 218.000 nye personbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Og umiddelbart er der ingen hjælp at hente. Hverken fra myndighederne eller bilmærkerne. Det er den enkelte bilejers eget ansvar, at nødkaldet i bilen virker. Ellers vil det være lig med et kørselsforbud ved syn.

Det siger Carl-Erik Stjernvall, der er ekspert hos Riksförbundet M Sverige, til Auto motor og Sport. Herhjemme har bilisterne dog umiddelbart lidt længere at køre på.

Som det første teleselskab, der er til stede i Danmark, har Telenor nemlig meldt ud, at man vil slukke for 2G-netværket i 2030.

Teleselskabet kommer dog ikke nærmere ind på en præcis dato foreløbig. Det skriver Ingeniøren.

Læs mere efter annoncerne:

9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING

Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis:


Læs mere herunder:

På nuværende tidspunkt er der ingen løsning, der holder de ældste eCall-systemer i live efter nedlukningen af 2G-netværket, heller ikke i Sverige.

Carl-Erik Stjernvall forklarer, at det er ensbetydende med et kørselsforbud – altså at bilerne ikke må køre på vejene – hvis eCall-systemet holder op med at virke.

Herhjemme har et mærke som Nissan for eksempel allerede meddelt nogle bilejere, at 2G-netværkets nedlukning får konsekvenser for dem. Dog på en lidt anden måde. Læs mere om det her.

Læs flere nyheder fra og om bilindustrien lige her!


Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler