Annonce:

Flere hundredtusinde danske biler risikerer kørselsforbud

Telenor har som det første teleselskab herhjemme meldt ud, hvornår man vil slukke for 2G-netværket. Det kan få konsekvenser for flere hundredetusinde danske biler.

Besøg vores annoncør:

I Sverige er de noget længere fremme med udfasningen af 2- og 3G-netværket end i Danmark. Allerede næste år slukker svenskerne nemlig for de to typer netværk.

Det skriver den svenske udgave af Auto motor og sport.

Og det kan få konsekvenser for mange af bilerne på de svenske veje. Men det samme er faktisk tilfældet herhjemme.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Samtlige biler, der er solgt i EU siden 31. marts 2018, skal nemlig være udstyret med et aktivt nødkaldssystem. Det såkaldte eCall.

LÆS OGSÅ: Nordjydes helt nye Fisker har tabt mindst 200.000 kr. i værdi

De første af disse systemer kører dog på 2G- og 3G-netværket, som i hvert fald i Sverige bliver slukket meget snart. Alene i Danmark blev der i 2018 solgt hele 218.000 nye personbiler.

Og umiddelbart er der ingen hjælp at hente. Hverken fra myndighederne eller bilmærkerne. Det er den enkelte bilejers eget ansvar, at nødkaldet i bilen virker. Ellers vil det være lig med et kørselsforbud ved syn.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Det siger Carl-Erik Stjernvall, der er ekspert hos Riksförbundet M Sverige, til Auto motor og Sport. Herhjemme har bilisterne dog umiddelbart lidt længere at køre på.

Som det første teleselskab, der er til stede i Danmark, har Telenor nemlig meldt ud, at man vil slukke for 2G-netværket i 2030.

Teleselskabet kommer dog ikke nærmere ind på en præcis dato foreløbig. Det skriver Ingeniøren.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

På nuværende tidspunkt er der ingen løsning, der holder de ældste eCall-systemer i live efter nedlukningen af 2G-netværket, heller ikke i Sverige.

Carl-Erik Stjernvall forklarer, at det er ensbetydende med et kørselsforbud – altså at bilerne ikke må køre på vejene – hvis eCall-systemet holder op med at virke.

Herhjemme har et mærke som Nissan for eksempel allerede meddelt nogle bilejere, at 2G-netværkets nedlukning får konsekvenser for dem. Dog på en lidt anden måde. Læs mere om det her.

Læs flere nyheder fra og om bilindustrien lige her!

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler