Det hele handler om tilskud. Men om 10 til 15 år kan e-fuel bære sig selv, mener Gorm Ellegaard, der til daglig arbejder med det syntetiske benzin.
Hvis bare vi kan få, hvad vindmølleindustrien har fået i tilskud pr. kWh, kan e-fuel bære sig selv som forretning.
Sådan siger Gorm Ellegaard, der er uddannet diplomingeniør og i dag er direktør i det danske firma Let’s save the world.
Her arbejdes der med e-fuel. Og det syntetiske brændstof er ikke til at komme uden om, mener direktøren.
– Jeg reagerede jo egentlig, fordi jeg så, at I har omtalt prisen på e-fuel i Formel 1. Og det er ikke en pris, jeg kan genkende, siger Gorm Ellegaard.
Direktøren vil dog gerne medgive, at e-fuel, som det er lige nu, er dyrt.
– Teknologien er som sådan ikke ny. Men jeg indrømmer gerne, at al begyndelse er både tidskrævende og dyrt.
E-fuel er bare ikke til at komme uden om, mener han.
Men det er ifølge direktøren dyrt, fordi fremstillingen stadig befinder sig på en meget lille skala. I bund og grund kan prisen presses ned, hvis produktionen kommer op i gear.
– Til at begynde med handler det selvfølgelig om støtte.
– Men vi beder ikke om mere, end hvad vindmølleindustrien eksempelvis har fået af støttekroner pr. kilowatt de seneste mange år, siger Gorm Ellegaard.
Direktøren påpeger da også, at e-fuel har helt åbenlyse fordele. Stort set alle personbiler kan køre på det syntetiske benzin, og selve egenskaberne i benzinen eller syntetiske diesel er ikke anderledes end det, man finder i brændstof lavet på råolie.
– Lige nu koster en liter e-fuel omkring 45 kroner. Men med den tid og den støtte, som andre dele af energisektoren har fået at løbe på, kan vi sagtens lave en konkurrencedygtig forretning.
– Det betyder også, at vi kan komme ned i nærheden af en literpris, som ligner den, danskerne kender fra benzin og diesel i dag.
For at få det hele til at rulle, forestiller direktøren sig, at man i begyndelsen kan køre 20 procent e-fuel ud til tankstationerne. Altså noget som blandes i det almindelige brændstof.
– Det handler om at præsentere bilisterne for et produkt, der måske er lidt dyrere nu og her. Men sådan er det jo med al teknologi, der skal rulles ud på markedet, lyder det fra Gorm Ellegaard.
Ifølge direktøren er det heller ikke bare et spørgsmål om, at det syntetiske brændstof er en mulighed. Der er reelt behov for det.
Især fordi elbilerne ikke har fået den luft under vingerne, som mange måske havde troet for bare et par år siden.
Selvom elbilerne brager frem i Norge og Danmark, viser en opgørelse fra de europæiske bilmærkers organisation ACEA, at bare 1,8 procent af alle biler i hele Europa udelukkende kører på strøm.
Og selv hvis man tæller hybridbilerne med, kan bestandelen af elektrificerede personbiler ikke krybe over en markedsandel på mere end 3,9 procent.
Det er dog langt fra alle, der er enige med Gorm Ellegaard. Faktisk mener Jakob Kibsgaard, der er professor i fysik på DTU, at syntetisk benzin slet ikke kan bruges til noget. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]