Formel 1 står over for en enorm prisstigning på det nye bæredygtige brændstof fra 2026. Holdene frygter omkostninger på op til 2.100 kroner per liter.
Formel 1 forbereder sig på en ny æra fra 2026.
Et nyt motorreglement lander samtidig med at alle hold forbydes at køre på andet end 100 procent bæredygtigt e-fuel.
Den grønne omstilling ser dog ud til at blive en dyr omgang for Formel 1-holdene. Det er især prisstigningerne på brændstof, der er helt enorme, som får de bekymrede panderynker frem.
Kilder i sporten peger på en mulig literpris over 2.100 danske kroner. Det er en voldsom stigning fra de nuværende cirka 210 kroner per liter. Faktisk svarer det til en tidobling af prisen på bare ét år.
Udviklingen af de nye brændstoffer er allerede i gang. Teknologien er kompleks og omkostningerne er høje. Flere medier melder om udviklingsomkostninger på 1.150 til 1.540 kroner per liter lige nu.
Nogle frygter, at den endelige pris endda kan overstige 2.100 kroner per liter. Det vil ske, når 2026-sæsonen begynder. En unavngiven teamchef kalder udviklingen “latterlig”.
Det skriver The Race.
De høje priser vil ramme holdenes budgetter hårdt. Der er dog en lille trøst til de hold, som ikke har en officiel brændstofpartner.
Omkostninger uden for budgetloftet
Med en literpris på 2.100 kroner kan brændstofudgiften nå op mod 700.000 kroner. Det er per hold for en enkelt løbsweekend.
Over en hel sæson med 24 løb løber det op. Den samlede brændstofregning kan overstige 16,5 millioner kroner per hold. Det er en betydelig udgift.
Særligt hårdt rammes de hold, der ikke har en officiel brændstofpartner. De er tvunget til at købe brændstoffet til den fulde markedspris. Det skaber en potentiel ulighed i feltet.
Formel 1 har indført et budgetloft. Det skal begrænse holdenes samlede udgifter. En lille trøst for holdene er dog, at brændstofomkostninger er undtaget fra det loft.
Ifølge sportens finansielle reglement tæller “omkostningerne til FIA-homologeret brændstof” ikke med.
Men selvom udgiften ligger uden for loftet, påvirker den holdenes økonomi.
Fremtiden for F1-brændstofteknologi
Den store prisstigning vækker bekymring i hele F1-miljøet. Flere teams presser på for at finde løsninger. De ønsker at begrænse de eskalerende omkostninger.
Det internationale motorsportsforbund, FIA, er opmærksom på problemet. De har bekræftet, at de diskuterer alternative løsninger med holdene. Et forslag går på at standardisere visse dele af brændstoffet.
Det vil betyde, at nogle komponenter er ens for alle. Samtidig vil der stadig være plads til begrænset teknisk udvikling hos de enkelte brændstofleverandører.
Det kan måske dæmpe priserne en smule. Men Formel 1-holdene må formentlig skære ned de kommende år, hvis den vanvittige literpris er og bliver en realitet.
Nikolas Tombazis er FIA’s tekniske direktør for Formel-klasserne. Han siger, at man må forvente høje omkostningerne med alt nyt.
– Al ny teknologi er dyr i begyndelsen, men priserne falder altid med tiden,” siger Tombazis til The Race.
Han peger på, at erfaringerne fra Formel 1 kan gavne udviklingen af fremtidens brændstoffer. Det gælder også for almindelige personbiler.
Nikolas Tombazis forholder sig bare ikke til, at syntetisk brændstof ikke er nogen ny opfindelse. Benzin, der ikke er lavet på olie, blev opfundet helt tilbage i 1913 af den tyske kemiker Friedrich Bergius.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]