Syntetisk benzin holder forbrรฆndingsmotoren i live efter 2035. I hvert fald i EU. Men elbilen er bare bedre, siger dansk professor fra DTU.
Elbilen er bare bedre.
I hvert fald i forhold til biler med forbrรฆndingsmotor. Syntetisk brรฆndstof รฆndrer ikke pรฅ det billede.
Det mener professor Jakob Kibsgaard fra DTU Fysik.
I et interview med Ekstra Bladet forklarer professoren bl.a., at energitabet i syntetisk benzin simpelthen er for stort til, at det vil give mening i personbiler.
LรS OGSร : Disse danske bil-ejere laver flest buler
Desuden er det dyrere at fremstille syntetisk fremfor rigtig oliebaseret benzin, siger han.
Faktisk er der allerede i produktionen et energitab pรฅ 30 procent i det kunstige brรฆndstof, mener Jakob Kibsgaard.ย Og i selve motoren pรฅ fossilbil vil kun 10 procent af den tilbagevรฆrende energi blive til egentlig fremdrift, siger han.
Der er altsรฅ ingen idรฉ i, at koncerner og bilmรฆrker som Stellantis, Porsche, Lamborghini og Ferrari arbejder i at udvikle syntetisk brรฆndstof.
Et sted kan det dog godt give mening. Nemlig den tunge transport. Her vil elmotorer aldrig vรฆre en reel mulighed, medgiver Jakob Kibsgaard.
Kort efter avisen i marts bragte interview med DTU-professoren blev EU dog enige med Tyskland om ikke at forbyde forbrรฆndingsmotoren. Og her spiller syntetisk benzin faktisk en afgรธrende rolle. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]