BMW har pรฅ nuvรฆrende tidspunkt ikke planer om at lรฆgge forbrรฆndingsmotoren i graven. I stedet skal diesel- og benzinbilerne bygges sammen med elbilerne.
BMW har ikke tรฆnkt sig at gรธre andet, end den forskel der allerede er pรฅ elbiler og diesel/benzin, gรฆldende.
Det fortรฆller mรฆrkets produktchef Bernd Kรถrber i et interview til Autocar.
Tyskerne vil sรฅledes beholde bรฅde de forhjulstrukne og baghjulstrukne diesel- og benzinbiler, selvom elbilerne er kommet til. Og trods det faktum at BMW har bygget den sidste forbrรฆndingmotor i Tyskland. Lรฆs mere om det her.
Ifรธlge Bernd Kรถrber skyder BMW ikke forbrรฆndingsmotoren ned, fordi mรฆrket รธnsker at vรฆre omstillingsparat.
LรS OGSร : Tesla-ejer afslรธret af ekskonen โ skal betale 700.000 kroner
– Udviklingen afhรฆnger af lovgivning, og hvad kunderne efterspรธrger.
– I en overskuelig fremtid vil vi benytte os af en teknologi-fleksibel tilgang, derfor har vi ogsรฅ tรฆnk os at bygge alle drivlinjer pรฅ de samme samlebรฅnd, siger Bernd Kรถrber.
Pรฅ den mรฅde mener Bernd Kรถrber, at BMW sikrer sig mod bรฅde fabrikslukninger og fyringsrunder, som eksempelvis Ford er i gang med i disse dage.
– Hvis markedet skifter retning, er vi ikke nรธdt til at lukke fabrikker eller reducerer i antallet af ansatte. Vi skifter bare til en anden drivlinje, lyder det.
Det er dog slet ikke sikkert, at BMW behรธver at tรฆnke i sรฅ omskiftelige baner. I hvert fald forventer Pieter Nota, der indtil sidste รฅr sad i mรฆrkets bestyrelse, at EU enten fortryder eller udskyder forbuddet mod forbrรฆndingsmotoren allerede om ganske kort tid.
โ En ny EU-kommission vil, formoder jeg i hvert fald, tage stilling til en udsรฆttelse eller justering af forbuddet senest 2026. Det er bare uundgรฅeligt, tror jeg, lรธd det fra Nota i et interview med den hollandske podcast National Auto Show.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!