Annonce:

BMW-chef: Det er forkert at tale grimt om forbrændingsmotoren

Ifølge BMW’s administrerende direktør, Oliver Zipse, bør man ikke tale ned om en teknologi, der stadig er på markedet.

Besøg vores annoncør:

Mange bilmærker kan ikke komme hurtigt nok væk fra forbrændingsmotoren. Men sådan er det ikke hos BMW. Tværtimod holder mærkets direktør fast i fossilbilen.

Det fortalte han for nylig til pressen under en præsentation i Frankfurt.

Ifølge avisen Frankfurter Allgemeine Zeitung sagde Zipse, at BMW ikke vil afskrive forbrændingsmotoren. Hverken han eller den øvrige BMW-ledelse vil sætte en udløbsdato på teknologien.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

– At være åbne over for teknologier er ikke det samme som at fortryde beslutninger, lød det i et forsvar for fossilbilen fra den administerende direktør.

LÆS OGSÅ: Københavns kommune vil ramme bilister med nyt våben

Oliver Zipse fik også sendt noget af en stikpille videre til resten af bilindustrien. Han mener nemlig, at det er forkert, at tale nedsættende om en teknologi der stadig er på markedet.

Direktøren brugte også sin taletid på emnet syntetisk benzin. Zipse fik sagt, at betydningen af de mere end 1 milliard fossilbiler, der allerede findes, undervurderes.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at erstatte så mange biler på så kort tid. I hvert fald ikke inden for den 2035-tidsramme EU lægger op til.

Fremstillingen af elbiler er heller ikke noget mirakel for miljøet, uanset hvordan man vender og drejer spørgsmålet. Af samme grund mener Oliver Zipse, at syntetisk brændstof ‘spiller en vigtig rolle, så allerede eksisterende biler ikke belaster miljøet.

Og skulle det en dag blive helt forbudt at sælge nye fossilbiler, vil det kun få bilisterne til at beholde deres gamle biler længere, mener BMW-chefen.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

BMW er dog ikke de eneste, der tror på forbrændingsmotoren og det syntetiske brændstof. Hos Toyota kæmper man aktivt for, at mærkets kunder har ‘flere valg’. Læs mere om det her.

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler