Annonce:

Bilchef er ikke i tvivl: Disse bilmærker går konkurs

Bilgiganten Stellantis’ Asien-chef, Maxime Picat, advarer om, at kinesiske bilmærker som BYD er ved at udkonkurrere europæiske mærker på verdens største bilmarked.

Kampen om det kinesiske bilmarked, der er verdens største, har formentlig aldrig været mere blodig. Og det er kineserne der vinder.

De – altså kineserne – har ikke kun taget føringen inden for elbiler. Nu truer de også de områder, hvor europæiske mærker traditionelt har stået stærkt.

En af dem, der ser mest dystert på fremtiden er Stellantis’ asien-chef, Maxime Picat. Han er mere end bekymret for den nuværende udvikling.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Picat er chokeret over den hastighed, hvormed kinesiske producenter har erobret markedsandele. Det sagde han på Financial Times‘ konference om bilens fremtid.

Kinesiske mærker dominerer allerede salget af elbiler og større bilmodeller, mener han.

Nu er de også ved at udfordre i C-segmentet. Det dækker over mellemstore benzinbiler. Det har længe været en bastion for vestlige bilmærker.

– Det er alt, hvad vi har tilbage i Kina Og det varer ikke ved, lød det fra Picat.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Forandringen ses tydeligt i salgsstatistikkerne. I begyndelsen af 2020 sad udenlandske mærker på 64 procent af det kinesiske bilmarked. I dag er den andel faldet til 32 procent. Det viser, hvor hurtigt markedet har ændret sig.

Kinesisk fremmarch og europæiske reaktioner

Det kinesiske mærke BYD har eksempelvis allerede overhalet Volkswagen. BYD er dermed det bedst sælgende bilmærke i Kina. Det er et markant skifte på det store marked.

Flere vestlige bilfirmaer har reageret på udviklingen. Nogle, herunder Stellantis selv, har valgt at nedskalere eller trække sig ud af Kina. Årsagerne er faldende salgstal og en stadig hårdere priskonkurrence.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Andre bilproducenter vælger en anden vej. Volkswagen og Toyota har for eksempel besluttet at investere endnu mere massivt i Kina. De satser på at tilpasse sig det lokale marked.

Volkswagen har investeret yderligere cirka 18,65 milliarder danske kroner i et forsøg på at holde på kinesernes penge.

Koncernen arbejder nu under mottoet “I Kina for Kina”. Det betyder, at modeller udvikles specifikt til kinesiske forbrugeres behov og præferencer.

Mere efter annoncen:

For at understrege sin loyalitet over for Kina har Volkswagen også slået igen måde de europæiske regler.

Tyskerne er skeptiske over for EU’s træk, der har indført told på kinesiske elbiler, der importeres til Europa.

Strategiske valg og en usikker fremtid

Mere efter disse links:

Stellantis har valgt en anden strategi end Volkswagen. Efter at have afviklet sine egne direkte aktiviteter i Kina, har Stellantis for nylig købt del af andre bilmærker.

Koncernen har sat sig på 20 procent af den kinesiske elbilproducent Leapmotor for et beløb svarende til cirka 11,19 milliarder danske kroner.

Formålet med investeringen er at få del i væksten på det kinesiske marked. Det skal ske gennem en lokal partner frem for egen direkte tilstedeværelse. Det er en måde at mindske risikoen på.

Mere efter annoncen:

Maxime Picat anerkender de store udfordringer. “Hvis man ser på, hvad der er sket i de seneste år, er tendensen stærk.

– Og det har været meget vanskeligt for vestlige bilproducenter at opretholde deres position i Kina. Jeg er en ret optimistisk person, men ikke i det her tilfælde.”

Den nuværende situation i Kina skaber bekymring internt hos Stellantis. Efter koncernchef Carlos Tavares’ fyring i december, nævnes Picat som en mulig efterfølger.

Men det samme gør den tidligere Seat-chef Wayne Griffiths, der uden varsel forlod sin stilling hos bilmærket 31. marts i år.

Mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Uanset hvem der overtager ledelsen, venter der den nye chef nogle barske realiteter. De kinesiske bilmærker er ikke kun til stede; de er på mange områder foran.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også