Selvom overskuddet stiger, kan alle ansatte hos Volvo ikke få lov til at beholde deres jobs. Alene i Gøteborg skal mere end 1.000 ansatte spares væk
Volvo Cars er nu gået i gang med at eksekvere sin store spareplan til 18 milliarder svenske kroner (ca. 12 mia. danske kroner, red.).
Og det står nu klart, at planen koster 3.000 ansatte jobbet. Fyringerne kommer på trods af, at firmaet leverer et stigende overskud.
Det viser Volvos netop offentliggjorte regnskab for tredje kvartal.
Spareplanen, der blev meldt ud tidligere på året, er en direkte reaktion på den krise, der har ramt bilindustrien.
Volvo kæmper med faldende salg og øget konkurrence. Men de nye tal afslører et markant paradoks, for bundlinjen er blevet bedre.
Spareplan trods stigende overskud
I årets tredje kvartal faldt Volvos salg, både målt på antal biler og omsætning, sammenlignet med samme periode sidste år.
Alligevel formår Volvo at øge overskuddet på bilproduktionen. Men det er der en meget simpel forklaring på.
Den forbedrede bundlinje skyldes blandt andet de igangværende besparelser. Omkostningerne bliver skåret ned hurtigere, end salget falder.
Men prisen for det stigende overskud er altså høj for medarbejderne.
Ud over 1.200 fastansatte i Sverige, der mister jobbet, vil et tilsvarende antal eksterne konsulenter også blive opsagt.
Dertil kommer yderligere 800 fyringer blandt Volvos ansatte i udlandet.
Det hele beskrevet i Volvos egne finansielle rapporter.
Elbiler falder – SUV’er stiger
Regnskabet afslører også en anden tendens for Volvo.
Andelen af rene elbiler og plugin-hybrider i det samlede salg er faldende.
Det tyder på, at Volvos ambitiøse elektrificerings-strategi er ramt af den generelle afmatning på elbilmarkedet.
Til gengæld fortsætter salget af de store og profitable SUV-modeller med at stige. SUV’er udgør nu hele 88 procent af Volvos samlede salg.
Direktør: Fortsat store udfordringer
Volvos administrerende direktør, Håkan Samuelsson, lægger da heller ikke skjul på, at fremtiden fortsat er usikker.
– Trods det positive tredje kvartal står vi stadig over for flere udfordringer, siger han i en kommentar til regnskabet.
Han peger specifikt på “fortsat priskonkurrence” – især fra Kina – og “effekten af straftold” som store trusler mod bilmærkets drift.
Volvo er dog langt fra det eneste bilmærke, der mærker den slags. Flere andre Geely-ejede bilmærker er under pres.
Som Boosted for nyligt kunne fortælle, er søstermærket Polestar tynget af en enorm gæld på 32 milliarder kroner.
En af konsekvenserne er en fyringsrunde, der koster 100 medarbejdere i udviklingsafdeling i Gøteborg jobbet.

