Annonce:

Volvo bliver mere kinesisk – skal spare 12 milliarder

I Kina har Geely-koncernen tabt tålmodigheden med Volvo Cars, der nu skal igennem en større spareplan og være mere kinesisk.

En bølge af usikkerhed skyller ind i øjeblikket ind over Volvo Cars, der skal spare i omregnen af 12 milliarder kroner.

De ansatte i Sverige afventer nervøst nyt om en omfattende spareplan på 12 milliarder danske kroner.

Noget som den tidligere direktør Håkan Samuelsson, der ellers var gået på pension, nu har fået en kontrakt på 2 år for gøre til virkelighed.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Samtidig svirrer rygter om, at ejer Geely, med Li Shufu i spidsen, vil flytte store dele af udviklingen, herunder teknologien bag modeller som EX90, hjem til Kina.

Det står klart, at store forandringer er på vej for det tidligere svenske bilmærke. Den nye spareplan har efterladt mange ansatte uden klare svar på fremtiden.

Det billede, der tegner sig, viser et Volvo Cars, hvor Sveriges traditionelle rolle som udviklingscentrum mindskes markant.

Ifølge kilder tæt på processen er det ikke kun personale-nedskæringer, der er i spil. Hele udviklingsafdelinger risikerer at blive flyttet ud af Sverige.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det betyder konkret, at Volvo i Sverige kan blive reduceret til et mærke, der bygger biler på licensaftaler fra øvrige Geely-mærker.

Meget tyder nemlig på, at Geely-koncernen vil skære så meget i Volvo Cars, at udviklingen foregår direkte fra og i Kina.

Flere kilder peger over for Dagens Industri på, at Geelys grundlægger, Li Shufu, har mistet alt tålmodighed med sit svenske datterselskab.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Forsinkelser og dyre udviklingsprojekter, der ikke har levet op til forventningerne, skulle have tæret på tålmodigheden.

Kineserne strammer grebet om alt der står Volvo Cars på

Den store SPA2-platform er angiveligt noget af det, som har fået den ledende kineser til at se rødt på Volvo.

Platformen, der bærer flagskibsmodellen EX90, men projektet blev mere end tre år forsinket. Årsagen er, at teknikken bag platformen er så ringe, at den stadig er plaget af fejl og mangler.

Mere efter annoncen:

Selvom EX90 nu leveres fra fabrikken i USA, er produktionsvolumen stadig lav. Kun omkring 4.000 biler er kommet på markedet i årets første måneder.

Mange af de biler er ifølge oplysninger gået til Volvo-medarbejdere, hvis eneste formål det er at køre rundt og indsamle data om bilens mange fejl.

Mere efter disse links:

– Han har mistet tålmodigheden og ønsker ikke at se flere penge spildt på langtrukne udviklingsprojekter, siger en kilde om Li Shufu.

En anden kilde med indsigt har over for samme avis sagt, at Volvo Cars i Sverige helt har mistet en række fremtidige projekter. Ordren er kommet direkte fra Kina.

Zeekr, et andet Geely-ejet bilmærke med aktiviteter i Göteborg, har for nylig afskediget 40 procent af sine medarbejdere.

Mere efter annoncen:

Det skaber yderligere bekymring blandt Volvo-ansatte. Generelt vokser Zeekr – på trods af nedskæringer – og andre Geely-mærker hurtigt, mens Volvo Cars’ markedsandel skrumper.

Sidste år solgte Geely-koncernen over 3,5 millioner biler. Volvo Cars stod for knap en fjerdedel af det salg.

Integration og medarbejderuro hos Volvo

Bag de nuværende ændringer står Volvo Cars’ administrerende direktør, Håkan Samuelsson, 74 år.

Han vendte tilbage til posten i marts med en klar opgave fra ejerne. Opgaven lød på at integrere Volvo dybere i Geely-gruppen og skabe synergier.

Mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

I forbindelse med generalforsamlingen udtalte Samuelsson, at han ser et stort potentiale i samarbejdet med Geely.

Det er et samarbejde, der kan ændre Volvo Cars fundamentalt. Mange udviklingsprojekter i Sverige kan blive droppet.

Virksomhedens tekniske uafhængighed af det kinesiske ejer ser ud til nu at være fortid.

Mere efter annoncen:

Samtidig vokser presset fra Volvo-medarbejderne, der kræver klare svar fra ledelsen. De ansatte vil vide, hvem der risikerer at miste jobbet.

En medarbejder hos Volvo Cars i Olofström udtrykker frustrationen, så den i hvert fald ikke er til at misforstå:

– De kan ikke gå ud og sige, at der skal spares for så bare at holde kæft.

At Volvo med alt sandsynlighed bliver et hundrede procent kinesisk brand, kan dog næppe komme som en overraskelse.

Mærket har ikke været på svenske hænder, siden det i 1999 blev solgt fra industrikoncernen Volvo AB. Dengang var Ford køberen.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også