Det står i en pressemeddelelse, hvis man ved, hvor man skal lede.
Dagene med en superbil – eller bare en sportsvogn – med forbrændingsmotor er for længst forbi for Volkswagen. Men tyskerne tænker afgjort stadig i hestekræfter. Og mange af dem.
Det budskab er dog gemt nok væk i en ellers kedelig pressemeddelelse, om hvordan Volkswagen har tænkt sig at klare alt udvikling af drivlinjer til elbiler ‘in house’. Men det står der.
LÆS OGSÅ: Politiet smider 60 bilister væk: “De ville køre ulovligt gaderæs”
Altså Volkswagen med beslutningen om at klare mere selv åbner muligheden for en egentlig sportsvogns-platform.
En vild videreudvikling
Faktisk er tyskerne så langt fremme med udviklingen af den nuværende MEB-platform – som alt fra ID.3 til Audi Q4 bygges på – at der kan bygges en såkaldt ‘nul-emissions sportsvogn’ på teknikken.
I pressemeddelelsen nævner Volkswagen selv en effekt på 500 kilowatt. Omregnes det til hestekræfter, vil der være 680 styk at komme efter. Har Volkswagen virkelig den slags planer, skal vi ikke regne med, at et sportsvogn/superbils-projekt er førsteprioritet i Wolfsburg. Desværre.
Men første skridt i den retning kan meget vel komme fra VAG-koncernen, når Porsche i 2025 er klar til at erstatte den benzindrevne 718 Cayman med en elbil. Spørgsmålet er så, hvor meget teknik Volkswagen vil dele med Porsche og omvendt.