Koncernen siger, at udfordrende markedsbetingelser tvinger dem til at tilbyde de mange ansatte frivillige fratrædelsesordninger.
Her har du en pose penge. Men så skal du også skride.
Nogenlunde sådan kan man sammefatten den pakke-løsning, som verdens fjerdestørste bilkoncernen Stellantis, der bl.a. tæller Peugeot, Citroen, Opel, Jeep, Dodge og Ram, har strikket sammen til 6.400 ansatte.
De ansatte sidder alle sammen i kontorstillinger. Og de har ikke direkte været en del af den konflikt, som Stellantis netop har betalt sig ud af med lønstigninger henover de næste år til ansatte i produktionen.
Alligevel kommer tilbudet til de ansatte netop efter, at en lønstigning og aftale om fremtidige arbejdsvilkår på bilkoncernens fabrikker i USA er faldet på plads.
LÆS OGSÅ. Berømt fælgfirma konkurs – flere købere har meldt sig
Det skriver Automotive News.
Selv siger Stellantis’ øverste chef, Carlos Tavares, at tilbuddet om en fratrædelsesordning er nødvendigt.
Pengene til lønninger er det i stedet nødvendigt, siger direktøren, at Stellantis bruger på de stigende omkostninger til elbiler.
Stellantis har ikke sat ord – eller rettere et beløb på – hvor meget man forvente at spare ved at betale de mange ansatte for sig sige op.