V8’eren i Mercedes 500E reddede Porsches røv

Panamera er ikke Porsches første bil med fire døre, det er en Mercedes E-Klasse derimod

Mellem alt fra Cayman til Cayenne er det er svært at se for sig i dag. Men i begyndelsen af 1990’erne hang Porsche for alvor med hækmotoren i vandskorpen.

Havde det ikke været for Mercedes’ planer om at ligge den 5-liters V8-motor fra roadsteren SL i deres W124 E-Klasse, var det nemlig slet ikke sikkert, at der ville findes et Porsche-mærke anno 2020.

Mercedes lagde nemlig bestilling ind på noget skohornsarbejde. Porsche skulle få den enorme V8 til at passe i sedan-karosse, hvilket holdt medarbejderne på fabrikken i Zuffenhausen beskæftiget.

LÆS OGSÅ: Se lige her – Honda har bygget en ny S2000

Men da Mercedes fik modellen tilbage, opdagede man hurtigt, at bilen ikke kunne produceres på det almindelige W124-samlebånd. Der til var motoren simpelthen blevet for stor. Så stor at man måtte banke forskærmene et godt stykke ud.

Selv den dag i dag er de brede forskærme da også én af de eneste måder, du kan skelne en 500E fra mængden af gamle E-Klasser.

Bilen, der reddede Porsche fra at gå på røven, var dog kun produktion i en ganske kort årrække mellem 1993 og 1995.

Få hele historien fortalt af Doug Demuro i klippet herunder