Annonce

Trods nye EU-regler – svenske biler må ikke køre over 30 km/t

Nye EU-regler fjerner IKKE 30 km/t-grænsen for A-traktorer. Transportstyrelsen i Sverige siger klart nej til 45 km/t.

En udbredt misforståelse om nye EU-regler har skabt falske forhåbninger hos svenske A-traktor-entusiaster. Og landets yngste på vejene.

Men nu slår den svenske Transportstyrelse fast: De nye regler ændrer intet. A-traktorer må fortsat kun køre 30 km/t. Drømmen om lovligt at køre 45 km/t er knust.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er en nedslående melding for de mange unge svenskere, der havde håbet på en opblødning af de stramme regler.

EU-Parlamentet har ganske rigtigt vedtaget et nyt kørekortdirektiv i denne uge. Direktivet introducerer en ny kørekort-kategori, B1.

Den kategori er målrettet unge mellem 16 og 18 år. Den giver lov til at køre biler med en maksimal hastighed på 45 km/t.

Det ændrer bare ikke på det særlige, svenske princip om farten i en A-traktor.

Artiklen fortsætter efter annoncen

B1 skal erstatte A-traktoren – ikke opgradere den

Sverige har i EU kæmpet for, at B1-kørekortet kan tages allerede fra 15-års alderen. Det er lykkedes at få muligheden skrevet ind i direktivet, så hvert land selv kan beslutte aldersgrænsen.

De svenske politikeres mål med B1-kategorien har hele tiden været at erstatte de nuværende A-traktorer og knallertbiler.

B1-bilerne, der kan ombygges fra almindelige personbiler, anses ifølge myndighederne for at være et mere sikkert alternativ end de langsomme og ofte ulovligt manipulerede A-traktorer.

Mere efter videoen

Men de nye EU-regler betyder ikke, at de eksisterende A-traktorer nu pludselig må køre hurtigere.

Transportstyrelsen: Kun 30 km/t

Den svenske Transportstyrelse er helt klar i mælet.

– Du må ikke køre en A-traktor med 45 km/t, siger pressemedarbejder Mikael Andersson ifølge Auto Motor och Sport.

Han henviser til de gældende regler for traktorer. De siger, at kun B-traktorer må køre over 40 km/t. Og de kræver, at føreren er 18 år og har et almindeligt B-kørekort.

En A-traktor kan potentielt blive omregistreret til en B1-bil, hvis den vejer under 2,5 tons. Men det er en helt anden og mere omfattende proces end blot at fjerne hastighedsbegrænsningen.

Transportstyrelsen har lovet at forenkle reglerne for den type omregistrering.

A-traktoren – og kulturen bag – kan alligevel være reddet

Mere efter annoncen

Den svenske regerings budskab har været, at A-traktor-kulturen er reddet, men i en ny juridisk form (B1).

Det betyder i praksis, at A-traktoren som fænomen sandsynligvis vil blive udfaset over tid til fordel for B1-bilerne.

Det vil blive nemmere at ombygge en bil til B1 end til A-traktor.

Mere efter annoncen

Til gengæld vil selve B1-kørekortuddannelsen blive mere omfattende end det nuværende AM-kørekort.

A-traktorerne har i årevis været et kontroversielt emne i Sverige på grund af mange ulykker og udbredt manipulation af hastighedsbegrænsningen.

De nye EU-regler om B1-kørekortet er et forsøg på at skabe et mere sikkert alternativ for de unge bilister.

Den nye B1-kategori er blot en af flere store ændringer i de kommende EU-regler for kørekort.

Som Boosted for nylig kunne fortælle, vil de nye regler også betyde, at et kørselsforbud i ét EU-land automatisk vil gælde i alle andre EU-lande.

Det betyder, at bilister, der eksempelvis bliver dømt for vanvidskørsel i Danmark, inden længe ikke bare kan køre videre i et andet land. I hvert fald ikke inden for EU.

Som England, der trådte ud af EU i 2020, har tænkt sig at følge samme regelsæt på kørekort-området, vides ikke.

Men på en lang række punkter – bl.a. transportområdet – læner englænderne sig stadig op ad EU-lovgivningen.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også