Annonce:

Toyota pralede af nyt batteri til elbiler – nu skal det ikke masseproduceres alligevel

Toyota finder nu bakgearet, når det kommer til en batteriteknologi, som japanerne ellers hævder, at man vil masseproducere.

Toyota kan muligvis godt tænke sig at masseproducere de såkaldte solid state-batterier. Faktisk har det japanske mærke i årevis hævdet, at teknologien ‘er lige om hjørnet’.

Men nu, hvor japanerne har tænkt sig at gøre noget ved det, sker der dog ikke rigtig noget. Nu er da heller ikke nu. Faktisk sker der tidligst noget i 2027.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Tak fordi du så vores annoncer - artiklen fortsætter her:

Og når Toyota siger masseproduktion, mener mærket i virkeligheden, at man begynder med en forholdsvis lille batteriproduktion på ‘adskillige tusinde ton’ ved indgangen til det nye årti.

Nyheden om den ekstremt begrænset produktion bekræfter Toyota selv i mærkets interne avis, Toyota Times, som mediet The Drive refererer.

Adskillige tusinde ton lyder af meget. Hvilket det også er. Men det er næppe nok til ‘flere hundrede tusinde elbiler’. I stedet mener The Drive, at Toyota taler om 10.000 elbiler.

LÆS OGSÅ: Porsche tester V8-motor med 600 hestekræfter som forbrænder brint

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Tak fordi du så vores annoncer - artiklen fortsætter her:

Toyota hævder, at elbiler med solid state-batterier vil have en rækkevidde på ‘mere end 1.500 kilometer’. Det er bare ikke noget der sker lige nu.

Og i det store hele er 10.000 biler for Toyota at sammenligne med en regnefejl. Alene sidste år solgte japanerne 10,6 millioner biler på verdensplan.

Ifølge The Drive tyder Toyotas indrømmelse på, at mærket kun vil have batterier nok til et sted mellem 10.000 og 20.000 elbiler med solid state-teknologi.

Annoncesektion:

NYT: TJEK DIN BILFORSIKRING MED VORES BEREGNER!

Indtast din nummerplade herunder og se billige priser på bilforsikringer med det samme!
Tak fordi du så vores annoncer - herunder er der mere gratis indhold!

Og for et mærke af Toyota størrelse – bilmærket er det andetstørste i verden – kan en produktion af den størrelse næppe kaldes for andet end en prøveklud.

På den måde ender batterierne måske slet ikke i Toyotaer. Langt mere sandsynligt er det, at batterierne ender i Lexus-modeller der ikke skal bygges voldsomt mange af.

Skulle det alligevel lykkes for Toyota at knække koden til masseproduktionen af solid state-batterier, er batteritypen dog de nuværende lithium ion-batterier langt overlegen.

Annonce:

Solid state-batterierne lades hurtigere, lever langt længere og giver mere rækkevidde. Bare for at nævne nogle få fordele.


Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over ni år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Hader vi dem?

Annonce:

Læs også

Annonce:

Billig bilforsikring?

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Gratis artikler

Flere populære artikler