Tesla siger nu selv, at batterierne i deres elbiler faktisk taber kapacitet. Af mærkets egen bæredygtighedsrapport fremgår det, hvor meget bilmærket regner med.
Som det er med alt andet, slides biler over tid. Også elbiler. Elbiler kan ikke holde den samme batterikapacitet set over et helt liv.
I hvert fald ikke hvis batteriet er det samme hele vejen igennem. Altså fra bilen er ny til den skrottes.
I Teslas årlige bæredygtighedsrapport, som blev offentliggjort tilbage i april, hævder mærket selv at have regnet sig frem til det tab, ejerne må forvente. Leve med så at sige.
Efter de første 322.000 kilometer vil batteriet i både Tesla Model S og Model Y have tabt 12 procent af kapaciteten, i forhold til den dag den enkelte bil forlod fabrikken.
LÆS OGSÅ: Radikale Venstre vil gøre diesel dyrere – “God idé”, siger FDM
Sådan et tab er dog ikke noget, der presser Teslas egne garantier. Mærket siger, at deres batterier yder mindst 70 procent af den oprindelige kapacitet efter 8 år eller 240.000 kilometer i Model X og S.
I de mere populære modeller som Y og 3 regner Tesla stadig med en otte års garantiperiode. Men her kilometertallet ‘kun’ 192.000 kilometer.
Dog er de seneste tal faktisk en nedjustering. I en lignende rapport fra 2020 hævede Tesla, at der efter 8 år eller 322.000 kilometer vil være 90 procent kapacitet tilbage i både Model X og S.