Annonce:

Selvkørende biler kan ikke se sving i mørke, siger forskere

Det går godt for selvkørende biler, når det altså går lige ud. Om natten bliver det markant sværere og især i sving, konkluderer forskere bag ny rapport.

Besøg vores annoncør:

Selvkørende biler – eller så tæt som vi nu kan komme på den slags i dag – er stadig bedre bilister end mennesker. Altså når det går lige ud.

Det konkluderer nogle forskere bag en ny rapport, som er offentliggjort i tidsskriftet Nature.

Biler med selvkørende egenskaber laver færre ulykker, end biler der styres af mennesker. Men der er også situationer, hvor teknologien kommer til kort over for mennesket.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Det er især i løbet af de mørkeste nattetimer og ved daggry, at de selvkørende systemer har det svært. Her er risikoen for ulykker fem gange højere, end det er tilfældet, når et menneske sidder med hænderne på rattet.

LÆS OGSÅ: Legendarisk Mercedes genopstår med V6-motor og mindst 450 hk

Det samme gjaldt for sving, hvor de selvkørende systemer har dobbelt så stor risiko for at komme galt afsted.

En engelsk undersøgelse fra 2023 afslørede da også, at 7 ud af 10 personer føler sig utrygge ved at køre med selvkørende biler, hvor der ikke som minimum sidder en person bag rattet klar til at tage styringen.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

At de selvkørende biler er på vej – og at de hele tiden bliver mere selvkørende – er der dog næppe nogen tvivl om.

I USA har bl.a. Mercedes fået tilladelse til at hæve niveauet af automatiseret kørsel til niveau 3 ud af 5. Til gengæld har mærket lovet at påtage sig skylden for ulykker i den sammenhæng.

I England har en ny lov fra maj måned i år gjort det muligt at sende ‘selvkørende biler’ ud på vejene allerede fra 2026. Spørgsmålet er så på hvilket niveau.

Mere efter annoncerne:

9 UD AF 10 SPARER 7.000 KR. PÅ BILFORSIKRINGEN - TJEK NU:

Indtast din nummerplade nu og se gode priser på 10 sekunder - helt gratis:


Mere herunder:

Skal vi sammenligne med noget, er selv sådan noget som adaptiv fartpilot med styreinput, der kan holde en bil i en vognbane på motorvejen, fortsat kun på niveau 1.

De nuværende selvkørende biler er da heller ikke uden problemer. I oktober trak San Fransisco eksempelvis GM-mærket Cruise’ tilladelse til at køre rundt med førerløse biler tilbage efter en række grumme uheld. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler