Mens det går skidt efter et år i Danmark, kan mærket notere sig en hel anderledes buldrende succes ude i verden. Særligt går det godt for BYD i hjemlandet Kina.
De begyndte som hæslige kopier af især tyske mærker. Faktisk gik BYD så langt, at mærket næsten 1:1 kopierede Mercedes’ design og BMW’s logo.
Men noget må kineserne have gjort rigtig. For BYD er verdens største bilproducent. Og det har de været i en rum tid efterhånden.
Faktisk ligner det, at BYD, inden 2023 er forbi, vil have overhalet Tesla i antal af elbiler. Det skriver Business Insider.
Men det er især hybrider, der i Kina klassificeres som ‘grønne’, der har giver BYD fart på. BYD laver dog ikke kun elbiler under eget navn og logo.
LÆS OGSÅ: Bilmærke får tilladelse til blinklys med helt ny farve
De leverer også batteriteknologi til et mærke som Tesla. Amerikanerne som trods alt sælger langt flere biler herhjemme. Men BYD har også egne Tesla-konkurrenter. Så som Seal der er et Model 3-alternativ og Seal U der er et bud på en bil i Tesla Model Y-størrelse.
BYD’s succes kan især tilskrives en aggressiv prissætning i hjemlandet. Her kan et eksemplar af modellen Seagull erhverves for hvad der svarer til 70.000 danske kroner.
Faktisk er det så stor en succes, at bilen er det fjerdebedst sælgende i det kommunistiske diktatur. På top 10-listen findes fire andre BYD-modeller, hvoraf de to – Dolphin og Han – også kan fås med danske nummerplader.
Anderledes skidt står det til herhjemme, hvor importøren har svært ved at overbevise danskerne. Således er der kun blevet indregisteret 344 nye BYD’er i Danmark mellem 01.01 og 30.11 i år.