Annonce:

Porsche fjerner ikonisk detalje i den nye 911

Det har altid været sådan, at nøglen sidder til venstre og skal vrides for at sparke liv i motoren på en Porsche 911. Men ikke længere.

Intet varer evigt. Heller ikke i bilindustrien. Og nu har Porsche skrottet en af 911’erens mest ikoniske kendetegn.

Det venstreplacerede nøglehul, som nøglen skal drejes rundt i, er fortid. Længe har Porsche ellers ført en historisk rest af racerløb ind i gadebilen ved at placere nøglen sådan.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Tanken er – eller rettere sagt var – at nøglens placering ville gøre det både nemmere og hurtigere at starte bilen, når man som racerkører sprang ind i den.

Men sådan er det altså ikke i den nye 992.2, som 911’eren var og med modelåret 2025 bliver kaldt af Porsche og mærkeentusiaster.

LÆS OGSÅ: 20-årig anholdt – gemte 22 fotofælder under sin seng

I et interview med Carscoops forklarer talsmanden for Porsche i USA Frank Wiesmann grunden til, at mærket nu har droppet den ikoniske nøgle.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Det hele handler om strømlining. Modeller som Taycan og Cayenne har længe været udstyret med en start-stop-knap. Og nu er turen altså kommet til 911’eren.

– For mange af vores kunder, der ejer flere af vores biler, er det vigtigt med et familiært kendskab. Og derfor er layoutet nu gjort ens, lyder det fra Frank Wiesmann.

At nøglen nu mangler i Porsche 911, betyder dog ikke, at Porsche har lavet en elbil. For selvom bilen er elektrificeret for første gang nogensinde, holder tyskerne fra Zuffenhausen fast i forbrændingsmotoren.

Faktisk er benzinmotoren kun vokset i den nyeste 911-udgave. Det samme er antallet af hestekræfter. Og hybridpakken er så lille, at den kan ligge inde i én turbo.

Mere efter annoncerne:

BETALER DU OGSÅ FOR MEGET FOR DIN BILFORSIKRING?

Indtast din nummerplade herunder og se gode priser på 30 sekunder - gratis:


Mere herunder:

Hele hybridkonstruktionen er udviklet i samarbejde med Rimac. Sådan så den første udgave af den nye 911, Carrera GTS, kun tager 50 kilo på i forhold til forgængeren. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler