Annonce:

Nye tal: Disse elbiler lader langsomt – “BYD er værst”

Hvis der skal smæk på opladningen, er det ifølge en ny norsk test, ikke en BYD Seal U, du skal vælge. Faktisk er kineseren absolut langsom.

Besøg vores annoncør:

En af elbilens helt store ankepunkter er, at den skal oplades. Det tager simpelthen alt for lang tid.

Og selvom nogle elbiler gør det hurtigere end andre, og det ene bilmærke efter det andet lover ‘superbatteriet’, der er på vej, er det stadig langt op til benzin- og dieselbilens fordel.

Og nu har en test, som det norske svar på FDM, NAF, står bag, set på hvor skidt det står til. Og for den slags skyld, hvilke elbiler der klarer sig bedst koblet til en ladestander.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Testen af ladetiden hænger i øvrigt sammen med en rækkeviddetest af selvsamme elbiler, som nordmændene kalder ‘Europas største’. Skal vi tage de gode nyheder først?

LÆS OGSÅ: Tankstationer vil have lov til at afskaffe særlig benzin

Porsche Taycan ligger sig klart i spidsen og lader fra 10 til 80 procent på 17,3 minutter. Det skyldes bl.a. at bilen kan forvarme batteriet, og at – altså batteriet er baseret på en 800 volts-arkitektur.

Herefter følger to kinesere. Xpeng G6 skal ifølge nordmændene bruge 19,4 minutter på at få samme mængde strøm på batteriet, mens den Geely-ejede Lotus Eletre er ét minut langsommere.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Hvor står det så værst til? Jo, det er faktisk også hos kineserne. BYD skraber bunden i to ud af tre tilfælde med bilerne Dolphin og Seal U.

Kun Peugeot E-3008 klemmer sig ind mellem de to kinesiske søstre på ranglistens sidste tre pladser. Langsomt går det for BYD Seal U, der skal bruge hele 44,2 minutter på at lade batteriet fra 10 til 80 procents strøm.

Apropos BYD mener nordmændene også at have afsløret, at kinamærket er lige lovligt kreative med brugen af ordet firehjulstræk. Læs mere om det her.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

BYD Seal U er en også en del af det kinesiske mærkes danske modelprogram. SUV’en koster fra 319.000 kroner.

Men er ikke kommet ret mange eksemplarer på vejene herhjemme. Bare 81 Seal U er solgt i Danmark i løbet af årets første fem måneder. Til sammenligning er Dolphin solgt i 486 eksemplarer. Blandt andet til hjemmeplejen i flere danske kommuner.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler