Kinesiske elbiler er der nok af. Men selv de ældre og mere etablerede af slagsen har svært ved at få fat i bilisterne, og nu falder salget.
Herhjemme er der langt mellem de købelystne bilister og kinamærkerne. Reelt er det kun kinesiske Volvo, der for alvor har fat i danskerne.
Men billedet er ikke stort forskelligt i resten af Vesteuropa. Her kunne kinamærkerne notere sig for en tilbagegang på 0,1 procent fra 3 til 2,9 procent af markedet for nye biler.
Det skriver Automobilwoche.
Tallet er udtryk for, hvordan de kinesiske elbiler har solgt i de vesteuropæiske lande i de første fire måneder af 2024.
LÆS OGSÅ: 20-årig frikendt for vanvidskørsel i enormt dyr Audi
Men det er ikke meget, der tyder på, at de kinesiske elbiler får fart på resten af året. Hos Polestar, der har oplevet en salgsmæssig nedtur i Danmark, kæmper man med en aktiekurs, der er nået nær kollapset.
Og Volvo har alvorlige problemer med sensorer, der er så irriterende i nye biler, at ejerne føler sig nødsaget til at snyde systemerne. Læs mere om det her.
Kigger man på salgstallene efter Volvo i Danmark, er der langt ned til de øvrige kinamærker. Det næstbedst placerede kinamærke i rækken er BYD.
Mærket, der ifølge en tysk undersøgelse har fået adskillige milliarder danske kroner i ulovlig støtte fra den kinesiske stat, har lykkes med at få 714 biler ud på de danske veje i løbet af årets første 4 måneder.
Heraf er en god del biler indregistreret til det offentlige, da BYD har vundet flere budrunder på leveringer af biler til hjemmeplejen. Noget mærket dog mener er udtryk for en blåstempling. Læs mere om det her.
Læs flere nyheder fra og om bilindustrien her!