Månedens 8 værkstedstips du skal kende

Foran gutterne vil du garanteret helst fremstå som et teknisk geni – her er guiden til dig

VI GUTTER er nok i bund og grund meget ens, når det kommer til teknisk viden. Vi vil alle helst fremstå som altvidende og begiver os hellere ud i projekter, vi ikke har det fjerneste forstand på, end at tabe ansigt ved at virke uvidende.

Derfor har vi på de samlet otte punkter med tips, tricks og myter, som vi be-eller afkræfter måske endda helt afliver for dig, så du forhåbentlig kan være mere sikker i din sag, næste gang du går i garagen.

1 – Emblemer
Emblemer på bagklappen er bare ikke fedt, men du skal være lidt forsigtigt, når du afmonterer dem. Selve fastgørelsen af emblemerne er forskellig fra bilmodel til bilmodel, men på de fleste nyere biler er de klistret fast med kraftig dobbeltklæbende tape.

Inden du går i gang, skal du være opmærksom på, at nogle bilmodeller har små huller i karrosseriet under emblemerne, som bruges til at styre emblemerne på plads. Her vil det kræve en svejsning, spartling og lakering, hvilket er en dyr omgang bare for et sæt emblemer. På andre biler kan emblemerne blot pilles forsigtigt af og taperesterne kan fjernes.

Lad nu være med at bruge en metalgenstand eller fortynder til at fjerne resten af limen, din lak vil blive ødelagt og så kan man jo diskutere, hvad der er fedest – ridser, mat lak eller emblemer?

Emblemer på bagklappen er bare ik’ fedt, men lad nu være med at bruge metalgenstande eller fortynder, når du fjerner dem!

2 – Strømtyve
Du kender dem med garanti, hvis du har købt et eller andet elektrisk gejl til din bil. Strømtyve er den foretrukne monteringsmetode i Taiwan, men de er altså et absolut no-go, hvis du går bare lidt op i din bil.

Bevares, strømtyve er lette at bruge, men de er 9 ud af 10 gange årsag til kortslutninger og dårlige forbindelser. Når du skal koble elektrisk udstyr til bilens ledningsnet, så brug en god gammeldags loddekolbe, ting og krympeflex.

Så har du en sikker installation, som holder. Alternativt så findes der i dag også nogle super smarte kabelsko, som er specielt designede til at lave en vandtæt samling af ledninger.

3 – Silikonespray
Din bedstefar har sikkert lært dig, at silikonespray er en supergod ting til at holde bilens gummilister flotte og frostfrie, hvilket han jo i princippet har ret i.

Men silikone er altså banlyst, hvis du går op i at holde din bil flot på længere sigt. Når du sprøjter silikone-produkter på din bil, bliver det suget ned i bilens lak. Det lyder måske ikke så slemt, men hvis du på et tidspunkt skal have malet bilen helt eller delvist, vil du opleve, at maleren får lange løg over dig.

For det er nærmest umuligt at lakere på bilen, uden at opleve grimme silikoneprikker og plamager. Rent faktisk har flere malere oplevet, at det ikke en gang hjalp at rense bilen helt ned til det rå metal – silikonen blev ved med at boble frem i lakken. Så sørg altid for at læse på de plejeprodukter du bruger, så de alle er silikonefri.

4 – Er der benzin eller diesel i den her?!
Det er dumt, men kan ske for enhver. Diesel og benzin er bare alt andet end det samme brændstof, men det kan faktisk blive en langt dyrere fejltagelse, end de kvajebajere, som gutterne skal have.

Hvis du ved en fejltagelse kommer til at hælde diesel på din benzinbil, vil den i langt de fleste tilfælde bare gå ud. Herefter skal tanken tømmes og systemet renses for diesel. Hvis du derimod hælder benzin på din dieselbil, kan følgeskaderne være øjeblikkelige og ret så store.

En højtryks-dieselpumpe tåler nemlig meget sjældent benzin og i værste tilfælde har vi også højt om dieseldyser, der står af. Så her taler vi en reparation, der kan løbe langt over 20.000 kr. Benzin og diesel kan ved første øjekast godt ligne hinanden, men lugten og konsistensen er ikke til at tage fejl af.

På nogle ældre tankstationer, hvor du kan købe almindelig oktan-benzin, er påfyldningshåndtaget nogle gange sort, præcis som på dieselstanderen. Her skal du altså lige være vågen, så din dieselbil ikke får et dyrt skud oktan-benzin i stedet. De blyfri benzinstandere har stort set altid et grønt håndtag.

Hovedreglen; grøn pistol for benzin, sort for diesel

5 – Tjek om pæren vender rigtig
Vidste du, at en forlygtepære kan vende forkert. Selvom man skulle tro, at lys er lys, så er mange forlygtepærere indrettet med en speciel stålanordning indeni, som sørger for at lyset rammer helt præcist i lygtens parabol.

Hvis pæren drejes forkert, så vil lyskeglen ud af forlygten være fejlagtig og ofte blændende for modkørende trafikanter. Dog er gængse pære som H1, H3, H4 og H7 lavet med nogle styretapper, som gør det yderst vanskeligt at montere pæreren på andre måder end den og lygten er indrettet til.

Men er du ikke opmærksom på, at en pære kun kan sidde på én måde, kan det sagtens lade sig gøre at fejlmontere den.

6 – Sådan kommer du ‘alcantara-fnuller’ til livs
Alcantara er et superlækkert læder-produkt, som ofte er brugt på sæderne i biler. Men fordi overfladen på alcantara er ru og ikke glat som på det læder du normalt kender, bliver det også slidt på en anden måde.

Med tiden kan man opleve en slags fnuller, som får det til at se lidt kedeligt ud, men det er der råd for. Med noget så simpelt som en engangs-barberskraber, kan du lige så fint skrabe alt fnulleret væk, så overfladen på dit alcantara bliver glat som en barnerøv.

7 – Montering af solfilm
Glem det nu bare, du kan ikke montere solfilm på egen hånd, medmindre du virkelig har flair for det.

Vi har set så mange eksempler på, hvorfor at du skal lade en professionel ordne det utroligt tålmodighedskrævende arbejde og du vil ikke være i tvivl, når du selv spotter et.

Det kan måske godt virke fristende at prøve, når du modtager prisen hos en professionel, men vi siger det bare for din egen skyld – brug tiden på at tjene pengene til det i stedet.

Solfilm er fedt – men drop gør-det-selv-metoden, der skal altså en fagmand til. Foto: Juhasz Imre/Pexels

8 – Centeringsringe
De små løse ringe, som sidder i midten er fælgen, kaldes en centreringsring. Selvom den ’bare’ er lavet af plastik og ikke ligner noget, der er specielt vigtigt for en bil, så har de langt større betydning, end du nok lige forestiller dig.

Hvis du undlader at montere centreringsringene i dine fælge, vil fælgene nu kun hænge i bilens hjulbolte. Det betyder for det første, at hjulene kan hoppe lidt, da de ikke centrerer 100-procent midt for hjulnavet og endnu værre er, at al bilens vægt nu pludselig kun bæres i de fire til fem hjulbolte, der er i hvert fælg. Ofte går hjulboltene løse og det resulterer i et tabt hjul, så vi kan absolut ikke anbefale at droppe brugen af centreringsringe

 

 

 

 

Klik frem og tilbage på pilene