Først test: Den nye Golf GTI mangler noget galskab!

VW Golf GTI står klar i ottende generation, og vi har været et smut i Tyskland for at teste, om den stadig er ligeså sjov, som den altid har været.

Tilbage i 1974 stod den første Golf GTI og glimtede på den internationale biludstilling i Frankfurt. Den var en rygende succes fra starten. Oprindelig var planen at bygge 5.000 biler. Men da første generation af Golf GTI gik på pension, var der solgt næsten en halv million eksemplarer.


Nu er ottende generation klar, og grundprincipperne er de samme, skriver Bil Magasinet. Men i løbet af de 45 år, har bilen fået vokseværk. De to generationer står side om side her ved præsentationen i den tyske VW-by Wolfsburg, og den slående forskel er størrelsen. Den nye GTI er næsten 60 cm længere end den gamle.


Samme motor – overhales af konkurrenterne!
Hvis du kender den motoren fra den forrige VW Golf GTI, kommer du ikke til at opleve den store revolution – den bygger nemlig videre på samme motor. Den har samme boring og slaglængde, men benzinindsprøjtningsdyserne er ændret, og benzintrykket er øget.

Derudover har den fået partikelfilter for at kunne leve op til nutidens miljøkrav. I standardtrim leverer den 245 hk, som er det samme som den forhenværende Performance-variant af GTI. Sammenlignet med konkurrenterne ligger Golf GTI dog i bunden. Renault Megane RS yder 280 hk, Ford Focus ST leverer 280 hk, mens Hyundai i30N Performance er klar med 275 hk.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Vil du læse videre? Få fuld adgang på 1 minut

Du har forsøgt at klikke ind på en artikel, der kun er tilgængelig for medlemmer.
Bliv medlem nu og få adgang med det samme - klik her!
Bliv medlem nu!  

Allerede medlem? Log ind herunder: