Test af Hyundai i30 N

En Hyundai i30 med ekstra hestekræfter, blå-lilla lak og store fælge. Hvor spændende kan det lige være? Vi tester den specielle i30 N.

Vores motorjournalistiske kollegaer fra det meste af verden har rost den til skyerne, og vi skal med skam erkende, at vi på Boosted-redaktionen ikke har prøvet den. Altså før nu. Men med 275 hk, launch control og tidligere BMW-hjerner bag udviklingen havde vi – trods Hyundais ikke så sportslige image i Danmark – en vis portion forventninger til den lille gaderacer.

Født i Namyang, finpudset på Nürburgring. Sådan skriver Hyundai i salgsmaterialet til i30 N. Og det er det sidste bogstav, du skal bide mærke i – også i fremtiden, hvor mærket planlægger at introducere endnu flere N-modeller.

Okay, hvad er så det specielle ved bilen, spørger du. Og det korte svar er, at det faktisk er hele pakken, som imponerer gevaldigt. Ikke kun under hjelmen, hvor der ligger 250 eller 275 (i Performance-udgaven) hestekræfter. Det høje tal er i sig selv ret voldsomt, men det er ikke alle forhjulstrækkere, der kan administrere den slags kræfter. Det kan i30 N dog i allerhøjeste grad.

Ff

Næste
Klik frem og tilbage på pilene