Der blev skrottet adskillige tusinde biler i 2023. Alligevel er det samlet set 25 procent færre end året før, viser en ny opgørelse.
Danskerne skrottede hele 75.000 biler sidste år. Alligevel er det et fald på næsten 25 procent i forhold til de biler der i 2022 blev kørt i døden hos en ophugger i 2022.
Det viser tal fra Dansk Producentansvar, som Autoparts24 har gennemgået. Det oplyser firmaet i en pressemeddelelse.
Helt konkret skrottede danskerne næsten 23.000 færre biler i 2023, når man sammenligner med tallene fra 2022.
Direktør hos Autoparts24 Troels Meier vil dog ikke pege på en enkeltstående årsag til, at danskerne sidste år kørte flere biler uden om ophuggeren.
LÆS OGSÅ: Endnu en Haas-chef forlader Kevin Magnussen
– De seneste år har der både været corona, en global forsyningskrise og krigen i Ukraine, der på forskellige måder har påvirket både produktionen og salget af nye biler samt prisen på brugte biler.
– Og det har uden tvivl også gjort, at færre biler er blevet skrottet de seneste år, lyder det fra direktøren.
75.000 biler er dog stadig temmeligt mange som nu er fjernet permanent fra vejene. Og ser man på, hvad danskerne kører til ophuggeren springer et par bilmærker i øjnene.
Peugeot var en klar nummer et med godt 10.000 skrottede biler efterfulgt af Volkswagen og Ford med henholdsvis 8.600 og 6400 skrottede biler.
Fordelingen af biler er dog en meget simpel forklaring på, siger Troels Meier.
9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING
Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis:– Det er simpelthen fordi, det er de bilmærker, der kører flest af på de danske veje. Og derfor vil vi formentlig se det samme billede kommende år, selvom antallet formentlig vil stige i takt med at brugtmarkedet bliver normaliseret.