Teslas popularitet dykker globalt fra 23 til 18 procent. Konkurrenter som BYD og Xiaomi vinder frem, især i Kina, og BYD har nu overhalet Tesla-salget i Europa.
Teslas engang så stærke position på elbilmarkedet slår revner.
Globalt er mærkets popularitet faldende. Nye salgstal fra Europa indikerer, at kinesiske BYD har overhalet Tesla. Det sker samtidig med, at konkurrencen især fra Kina intensiveres markant.
Globale tal afslører en nedgang i antallet af købere, der ser Tesla som et førende bilmærke.
Sidste år var det tal 18 procent. Det er et fald fra 23 procent i 2022.
Ser man isoleret på amerikanske bilkøbere, er tendensen den samme. Her faldt andelen, der pegede på Tesla som deres foretrukne mærke, fra 38 procent til 29 procent. Det er et markant dyk på hjemmemarkedet.
I Europa er billedet tilsvarende. Omend faldet er mindre drastisk end i USA. Her faldt Teslas popularitet som topmærke fra 20 procent til 15 procent blandt køberne.
Men det er i Kina, at Tesla oplever de største udfordringer. Her svarer kun 14 procent af de kinesiske bilkøbere, at Tesla er det mærke, de i første omgang vil gå efter. Det er et fald fra 18 procent året før.
Teslas udfordringer i Kina og analytikernes syn
Tilbage i 2020 var tallet for Kina helt oppe på 30 procent. Det viser en markant ændring i opfattelsen af Tesla på verdens største bilmarked.
Det skriver SCMP med henvisning til en UBS-undersøgelse.
En stor del af forklaringen findes i tilgængeligheden af aggressivt prissatte elbiler fra kinesiske bilmærker.
De nye modeller er ofte spækket med teknologi. Mange af de biler er endnu ikke tilgængelige for vestlige bilkøbere.
Analytikere fra UBS bemærker den intense konkurrence i Kina. De peger, at Tesla ikke længere opfattes som markedsledende. Og slet ikke når det kommer til teknologi.
For Europa peger UBS-analytikerne på, at der mærkets anseelse kan have taget skade.
Det skyldes Elon Musks politiske holdninger og involvering i alt amerikansk til international politik. Overordnet set forbliver UBS forsigtige med Tesla-aktien.
Tesla startede måske elbilrevolutionen, men andre nye spillere rykker nu kraftigt på sig. Smartphone-producenten Xiaomis første bil, SU7, er trods alvorlige fejl blevet forudbestilt af mere end 100.000 bilister.
Kinesernes kommende YU7 SUV forventes at være en direkte konkurrent til Model Y.
BYD overhaler Tesla og Europas elbilmarked vokser.. men fra ingenting
Det er dog især BYD, der for alvor presser det amerikanske elbilmærke på salgslisterne.
Det gælder ikke kun i Kina, men nu også i Europa. Etablerede bilproducenter som BMW udnytter også situationen.
For første gang nogensinde solgte BYD flere elbiler end Tesla i Europa i april måned. Det viser data fra Jato Dynamics. Den kinesiske bilproducent leverede 7.231 elbiler.
BYD’s salgstal i Europa markerer en stigning på hele 169 procent sammenlignet med året før. I samme periode faldt Teslas salg med 49 procent, med kun 7.165 solgte enheder.
Samlet set steg salget af elbiler i Europa med 28 procent i april. Der blev solgt 184.300 enheder.
Elbilernes markedsandel voksede dermed fra 13 procent til 17 procent af det samlede bilmarked. Data fra bilmærkernes europæiske sammenslutning ACEA viser dog samtidig, at elbilerne sidder på bare 1,8 procent af bilparken i Europa.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]