Kun 1,8 procent af alle biler i Europa kører på strøm. Selv når man tager hybriderne med i regnstykket er procentandelen under 4.
Elbiler udgør i øjeblikket kun en forsvindende lille del af den samlede bilpark i Europa. Faktisk viser de seneste tal, at blot 1,8 procent af alle biler i Europa er elbiler.
Tallet tegner et billede af den udfordring, bilmærkerne står overfor, hvis lovgiverne tvinger dem til kun at sælge elbiler. Og sådan ser det ud lige nu. I hvert fald nægter EU at trække forbuddet mod forbrændingsmotoren fra 2035 tilbage.
Selvom det stadig vil være tilladt at køre i sin eksisterende benzinbil efter 2035, tyder meget på, at overgangen til elbiler vil tage lang tid. Også længere tid end EU regner med og kræver.
Måske endda årtier. Der er mange, der tvivler på, at det overhovedet er realistisk at opnå en fuldstændig overgang. At bilisterne kun kører på strøm.
I 2023 var der næsten 249 millioner biler på vejene i EU. Af disse var kun 1,8 procent rene elbiler.
Medregnes plug-in hybrider, altså biler med ladestik, steg andelen til 3,9 procent. Dette viser, at selv med diverse incitamenter og fordele har elbiler og hybrider ikke overbevist bilisterne om, at de er værd at kaste penge efter.
Tal fra den europæiske bilproducentforening, ACEA, viser desuden, at der er et stykke vej, før elbiler kan konkurrere med både benzin- og dieselbilerne.
På trods af forskellige tiltag fra regeringernes side udgør elbiler stadig kun en lille del af det samlede antal registrerede biler i Europa.
De stigende priser på nye biler bidrager formentlig til, at mange europæere beholder deres ældre biler i længere tid. En logisk konsekvens af dette er, at der bliver brugt færre penge på færre nye biler. Altså over en bred kam.
I snit er bilerne på de europæiske veje 12,5 år gamle. I Grækenland er den gennemsnitlige alder 17,5 år, mens den i Luxembourg er 8 år.
ACEA anslår, at der var 248.824.542 biler i EU i 2023, hvilket er en stigning på 1,4 procent fra året før. Medregnes landene i Det Europæiske Frihandelssammenslutning (EFTA) samt England, der har forladt EU, var der 294.480.894 køretøjer på de europæiske veje i 2023.
Det udgør også en stigning på 1,4 procent.
Italien har det højeste antal biler med 694 biler pr. 1.000 indbyggere, mens Letland har det laveste antal, 381 biler pr. 1.000 indbyggere. Den gennemsnitlige europæer kører cirka 12.346 kilometer om året.
I 2024 var markedsandelen for rene elbiler i EU 13,6 procent, et fald på 1 procent fra det foregående år.
Men også plug-in hybridene har mistet dele af biltypens appel, så markedsandelen nu er skrumpet fra 7,7 til 7,1 procent.
I den bredere region EU+EFTA+England faldt andelen af elbiler fra 15,7 procent til 15,4 procent, mens plug-in hybrider faldt fra 7,7 procent til 7,3 procent.
Bilproducenterne har allerede svært ved at overholde de skærpede emissionskrav, der er indført. De risikerer store bøder, hvis de overskrider de grænseværdier, der trådte i kraft i år.
Hos Volkswagen har ledelsen allerede advaret om, at man sandsynligvis må aflevere halvanden milliard euro i rene bøder til EU på grund af de strengere emissionskrav.
Også Nissan vil have lavet reglerne om. I England har bilmærket allerede truet med at lukke ned for en række fabrikker og dermed arbejdspladser i tusindvis, fordi regeringen insisterer på, at 24 procent af alle nye biler i år kun må køre på strøm.
Den procentsats hæves frem mod 2030 til 100 procent. Herhjemme får benzin- og dieselbilerne lidt længere snor, fordi vi stadig er med i EU.