Annonce:

DEBAT: “Loven om vanvidsbilisme er dybt krænkende”, siger direktør

I denne uge kunne Rigspolitiet fortælle, at der er solgt konfiskerede biler brugt til vanvidskørsel for over 16 mio. kr. Men der er noget helt galt, mener direktør.

Annonce:

Vanvidskørsel hører ingen steder hjemme. Og da slet ikke på offentlig vej.

Så langt er Christian Brandt, der er direktør i Finans og Leasing, enig i grundlaget bag loven mod vanvidsbilisme. Men et sted hopper kæden af, mener direktøren.

Det skriver han i hvert fald på sin LinkedIn-profil, ovenpå nyheden om at der er solgt konfiskerede biler brugt til vanvidskørsel for over 16 mio. kr. Et beløb Rigspolitiet i denne uge oplyste, efter forsikringsselskabet Gjensidige havde spurgt til det.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det er bare ingen skelen til ejerforhold, når en bil bliver beslaglagt for vanvidskørsel. Og det synes Christian Brandt ikke er i orden. Faktisk er loven så lidt i orden, at den er direkte krænkende.

LÆS OGSÅ: Hyundai-ejer ‘sked’ på skiltningen – så endte bilen i et hul

– Ved leasingbiler, værkstedsbiler, delebiler, demobiler og lignende rammer sanktionen i form af konfiskation og bortauktionering af køretøjet umiddelbart ikke skadevolderen men i stedet anden – uskyldig – person/virksomheds ejendomsret.

– Det krænker og er i dyb ubalance med beskyttelsen af den private ejendomsret, skriver Christian Brandt.

Han har dog ikke kun verbale lussinger til overs for loven og dermed politiets praksis. En  ligger nemlig lige for, mener direktøren.


I stedet for at beslaglægge eksempelvis en leasingbil skal vanvidsbilisten præsenteres for en bøde svarende til bilens værdi inklusiv afgift, foreslår Finans og Leasing.

Direktøren mener, at det vil gøre den præventive effekt langt mere direkte over for bilisterne. Modsat private kreditorer har staten desuden en langt mere omfattende adgang til borgernes lommer i form af løntilbageholdelse.

En vej staten eventuelt kan gå, indtil den enkelte vanvidsbilist har hostet bøden fulde beløb i fælleskassen.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Bemærk: Ovenstående artikel er et debatindlæg, der ikke er skrevet af Boosted-redaktionen.

Vil du være med?
Har du noget på hjerte om dansk bilkultur, lovstof, trafik eller bare generelt har en holdning til noget med fire hjul, og som kan være interessant for andre? Så send et debatindlæg til Boosted-redaktionen på boosted@boosted.dk. Eneste krav er, at teksten skal fylde mellem 200 og 500 ord, og at du skriver i eget navn.

Debatindlæg
Debatindlæg
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie, og vi bringer gerne debatindlæg fra læsere, som har noget på hjerte indenfor bilbranchen eller den danske bilkultur. Send dit indlæg til boosted@boosted.dk. Eneste krav er, at teksten skal fylde mellem 200 og 500 ord, og at du skriver i eget navn.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også