Annonce:

BMW udbrændt – nu vil importøren ikke svare på disse spørgsmål

Endnu en BMW 5-serie er udbrændt på de danske veje. En familie mangler nu deres bil, og BMW vil ikke svare på helt centrale spørgsmål.

Annonce:

I England er dieseldrevne BMW 5-Serier sparket ud af politiets flåde. De er nemlig for brandfarlige til, at ordensmagten tør løbe risikoen. En risiko der desværre allerede har kostet én betjent livet.

I England siger importøren, at problemet med de brændende biler begrænser sig til politiets nu tidligere biler, da de er ‘anderledes’, end dem private kunder kan købe. Noget tyder dog på, at den også er gal med de biler, som du og jeg kan få fat i.

LÆS OGSÅ: Bilist dummede sig med en tusch – nu har politiet bilen

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Til Ekstra Bladet fortæller Tommy og Malene Larsen, hvordan deres 520d begyndte at ryge. Og at Malene Larsen kun lige akkurat nåede at komme ud af bilen med børnene, før den brød i brand.

BMW vil ikke svare
De brændende BMW’er desværre ikke noget ukendt fænomen. Tilbage i 2018 tilbagekaldte mærket 1,6 millioner biler på grund af fejl på EGR-systemet. Af de 1,6 millioner biler var 2.700 udstyret med danske nummerplader. Men der kører altså stadig biler med den potentielle fejl rundt på vejene. I januar udbrændte en dansk X5 fra 2016 på E45 nær Randers.

Familien Larsen var dog overbevist, om at deres 520d ikke var ramt af problemet, da bilen blev undersøgt på et værksted sidste år.

BMW siger, at ‘der i meget sjældne tilfælde’ kan udvikle sig røgudvikling og antændelse. Mærket er dog ikke meget for at forholde sig til de konkrete tilfælde i Danmark. Ekstra Bladet kan bl.a ikke få svar på følgende spørgsmål:

‘Kan folk føle sig sikre i jeres biler?’


‘Hvor mange sager om BMW’er, der er brudt i brand, har I haft, siden 2018, hvor I første gang bad godt 6.500 danske BMW-ejere køre på værksted for at få fejlen rettet?’

‘Hvor mange af disse biler kører stadig rundt på de danske veje?’

‘Overvejer I at bede folk stoppe med at køre i de berørte modeller oven på den seneste selvantændende bilbrande?’

Artiklen fortsætter efter annoncen:

‘Er det ikke på tide at tage problemet mere alvorligt, før der sker en dødsulykke?’

DISSE BMW’ER KAN VÆRE RAMT AF PROBLEMET MED EGR-KØLEREN

Responsiv Iframe

BMW 1-serie: 118d, 120d – produktion mellem marts 2015 og juni 2017

BMW 2-serie: 218d, 220d, 225d – produktion mellem november 2014 og marts 2017

BMW 3-serie: 318d, 320d – produktion mellem juli 2015 og marts 2017

Besøg vores annoncør:

BMW 4-serie: 418d, 420d – produktion mellem marts 2015 og juni 2017

BMW 5-serie: 518d, 520d – produktion mellem juli 2014 og maj 2017

BMW X3: 18d, 20d – produktion mellem april 2014 og marts 2017

BMW X4: 20d – produktion mellem maj 2014 og maj 2015

BMW X5: 25d – produktion i september 2015


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også