Annonce:

BMW-chef lover: Fremover får vores biler et mere ‘clean’ look

BMW er siger, designchefen, nødt til at prøve noget nyt for at kunne følge med konkurrenterne.

– Vi er ikke døve over for ‘snakken’. Vi hører den.

Sådan siger BMW’s designchef Adrian van Hooydonk om den heftige debat, han og BMW har skabt med mærkets modeller de seneste år.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Men som Adrian van Hooydonk også påpeger i et interview med Top Gear, er det tilsyneladende ikke noget, der skræmmer kunderne væk.

I hvert fald ikke når man ser på salgstallene. Faktisk sprøjter det tyske mærke biler ud. Hele 2,1 mio. BMW’er blev det til i 2022. Og så er de mere hardcore M-biler ikke regnet med.

LÆS OGSÅ: Lasses nummerplade gav politiet problemer – nu er den ulovlig at bruge

Det samme år solgte M-divisionen alene 177.000 biler. En fremgang på 8 procent i forhold til året før. Og noget tyder på, at det er biler med de nyeste ‘designudtryk’, som kunderne skal bede om.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Ifølge Adrian van Hooydonk er det især modeller som iX1, i4, i7 og iX der er i ordrebøgerne.

Designchefen påpeger, at man sigter efter et design ‘der også holder om ti år’. Ligesom Adrian van Hooydonk gør det klart, at de biler, man sidder med nu, før ser asfalt om et par år.

Men det er biler, som skal være en del af BMW’s modelprogram indtil i hvert fald 2033.

LÆS OGSÅ: Vejdirektoratet advarer mod lastbilchaufførers farlige kørsel: “Smadrer kegler og skaber utryghed”

Læs mere efter annoncerne:

9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING

Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis:


Læs mere herunder:

– Vi har en ret klar idé, om hvor vi vil hen. Det er ikke, fordi vi eksperimenterer, og bare smider om os med ting, for at se hvad der virker, siger designchefen.

Adrian van Hooydonk fortæller samtidig, at han godt ved, at BMW’s ikke er hans foretagende.

Han vil dog ‘gerne gøre et godt stykke arbejde’ og efterlade et aftryk på mærkets fremtid. En fremtid han som chefdesigner føler et vist ansvar for.

Sammenligningen med forgængeren Chris Bangle, der i 00’erne også fik mange til at rynke på næsen af BMW’er, kan Hooydonk godt forstå, da Top Gear tager det op.

– Jeg ved ikke helt, om det er det samme. Men hvis vi ikke bliver ved med at udvikle os nu, tror jeg, vi bliver kørt over (af konkurrencen, red.)

– Tilbage i Chris Bangle-æraen var industrien faktisk ret stabil. Alle var meget komfortable. Og så overraskede denne forandring, han bragte, sandsynligvis alle, og folk forstod aldrig rigtig hvorfor. Det gør folk til gengæld nu, siger van Hooydonk.

Annonce:


 


Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler