Elbiler er dyre. Faktisk så dyre at mange bilmærker sætter penge til hvergang en elbil ruller af samlebåndet. For General Motors er det dog snart slut, siger direktør.
Ford taber næsten en kvart million kroner, hver gang mærket bygger en elbil. Lucid taber vanvittige 2,3 millioner kr. Altså pr. bil.
Helt så galt står det ikke til hos General Motors, selvom man også her sætter penge til på hver eneste elbil. Men det skal snart være slut.
Samtlige af koncernens mærker skal senest i midten af 2024 kunne tjene penge på elbiler. Det siger GM’s økonomidirektør Paul Jacobson.
LÆS OGSÅ: Bilister skrider fra Danmarks mest populære bilmærke
Det skriver Automotive News.
Når pengene i 2024 ikke længere fosser ud af kassen, skyldes det ifølge økonomidirektøren, at General Motors forventer billigere batterier. Ligesom man vil øge produktionen af elbiler.
Derudover siger Paul Jacobson, at General Motors til den tid vil have et bredere udvalg af elbiler på programmet hos koncernens forskellige bilmærker.
Det fortalte økonomidirektøren ifølge Carbuzz for nylig på et møde med General Motors-investorer og aktionærer. Her forsikrede Jacobson også forsamlingen om, at GM snart er i stand til at skære over 4.000 dollar af omkostningerne pr. elbil.
– Det er ingen hemmelighed, at vi, når dagen er omme, taber penge på elbiler. Vores profitmargin er klart negativ.
– Men vi bygger for fremtidens skyld. Så i takt med at vi opskalerer produktionen, vil vi også se pænt store fordele, lød det fra Jacobson.
Selvom Jacobson er overbevist om, at koncernen, hvis økonomi han har ansvaret for, snart vil kunne tjene penge på elbiler, er det ikke alt, der er godt nyt for General Motors.
Tilbage i oktober fortalte koncernens administrerende direktør, at flere af General Motors bilmærker er nødt til at udsætte lanceringen af flere bilmodeller. Alene fordi der er tale om elbiler. Læs mere om det her.