Audis nye motor: Har 610 hk og vejer kun 85 kilo

I en racerbil er vægt altafgørende – Audi tager det til ekstremer med en ny firecylindrede turbomotor til DTM-serien

Den tyske standardvognsserie DTM gennemgår i disse dage kæmpe forandringer. Væk er den fire-liters suge-V8, den skal i stedet afløses af en firecylindrede turbomaskine på makismalt to liters slagvolumen.

Annonce for Danmarks største bilmesse:

Men DTM-fans skal ikke være bekymret – især ikke for ydelsen i bilerne. Tværtimod går racerne fra omkring 500 hestekræfter til 600 styk. Imens drosles den tilladte brændstofmængde ned, så bilerne må bruge 95 kilo brændstof i timen undervejs i løbet.

Audi har allerede deres bud på en ny DTM-motor klar, og den er rasende. For på trods af turbotilføjelsen, har de tyske ingeniører skabt en motor, der kun vejer det halve af den gamle V8’er.

Reklameblok:



Reklamelink:
Er kæresten trist og sur? Bare rolig, her er den rette kur!

Altså blot 85 kilo. Dermed rammer motoren reglementets absolutte minimumsvægt. Motoren skal bruges i RS5-karosserier, som skal køre dør om dør med konkurrenterne fra BMW og Aston Martin.

Som noget særligt til den kommende sæson vil DTM-racerne undervejs i løbet have adgang til 30 ekstra hestekræfter, når der skal overhales. Lidt som vi kender DRS-systemet fra Formula 1.

 

Reklamelink:
Skal kæresten forkæles med lækkerier? Så klik her og se mere!