Annonce:

Volvos ejer vil lave 5 millioner benzinmotorer om året

Benzin- og dieselmotoren er ikke så død, som man skulle tro. I hvert fald Geely, der ejer Volvo, nu massivt i forbrændingsmotoren.

Volvo holder godt nok fast i, at der for deres vedkommende er helt slut med forbrændingsmotoren senest i 2030.

Men spørger man ejeren, kinesiske Geely Holding, er svaret ikke så skråsikkert. Faktisk langt fra. Så nu er et samarbejde med Renault-koncernen om forbrændingsmotorer en realitet.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Partnerne kalder virksomheden Horse Powertrain, og der er planer om at gøre forretningen til en af verdens absolut største leverandører af forbrændingsmotorer.

Det oplyser den nye virksomhed i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Dansk BMW-virksomhed lukker værksted – alle er skredet

Der skal investeres i både hybridteknologi og alternative brændstoffer, så det fransk-kinesisk-japanske (Mitsubishi og Nissan er en del af Renault-gruppen, red.) samarbejde kan bygge 5 millioner motorer om året.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Horse Powertrain forventer at beskæftige godt 19.000 folk rundt omkring i verden. Ligesom den forventede omsætning ligger over 100 milliarder danske kroner hver eneste år.

– For at industrien kan nå målet netto-nul-emissioner i de kommende årtier, er globale synergier, flere teknologier og deling af ekspertise afgørende.

Derfor er vi glade for, at vores partnerskab med Renault-koncernen når kommerciel realitet i dag. Horse Powertrain Limited vil have porteføljen, omfanget og kapaciteten til at tilbyde de lavemissionsløsninger, som morgendagens bilindustri kræver.

– Dagens lancering markerer et nyt kapitel inden for bæredygtig mobilitet, og vi hos Geely er stolte af at spille en rolle, siger Geelys bestyrelsesformand og grundlægger Li Shufu i pressemeddelelsen.

Mere efter annoncerne:

BETALER DU OGSÅ FOR MEGET FOR DIN BILFORSIKRING?

Indtast din nummerplade herunder og se gode priser på 30 sekunder - gratis:


Mere herunder:

Shufu får dog ikke ansvaret for den daglige drift af den nye motorleverandør. Den rolle tager Matias Giannini, der tidligere har været på både Ford og Jaguar-Land Rovers lønningsliste, sig af.

Også den øverst ansvarlige hos Luca de Meo glæder sig over, at man nu skal i gang med at bygge de mange forbrændingsmotorer.

Samarbejdet, siger Luca de Meo, giver muligheden for at skabe forbrændingsmotorer med ‘et ultra-lavt CO2-udspil’ og hybridteknologi, der er nøglen til fremtiden.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler