Kinesiske Geely, der ejer Lotus, vil flytte produktionen af de ikoniske sportsvogne fra England til USA for at undgå straftold. Det kan koste 1.300 job.
En ordre fra Lotus’ kinesiske ejer, Geely, truer med at tvangslukke den historiske fabrik i Hethel, England.
Produktionen af de ikoniske sportsvogne kan blive flyttet til USA. Det oplyser en kilde tæt på ledelsen over for mediet Autocar.
– Ordren er kommet fra ledelsen i Kina, fortæller kilden.
Konsekvensen er alvorlig for de ansatte. Op mod 1.300 medarbejdere, der bygger sportsvogne i England, risikerer at miste deres job.
Det sker efter, at Lotus allerede har afskediget 270 medarbejdere tidligere i år. Den fagforening, der har de ansatte som medlemmer, har dog endnu ikke kommenteret på lukningstruslen fra Kina.
Baggrunden for den drastiske beslutning er en dyb økonomisk krise hos Lotus. Salget er faldet med 42 procent i begyndelsen af året. På den konto er der forsvundet 1,8 milliarder kroner i tab.
Geelys amerikanske Volvo-plan
En væsentlig årsag til problemerne er USA’s straftold på importerede biler. Elbiler bygget i Kina er ramt af en told på 100 procent, hvilket har gjort dem usælgelige i nordamerika.
Siden april er sportsvogne fra England også blevet pålagt en told på 25 procent. Det har ramt salget hårdt.
For at omgå toldmuren ser Geely nu mod USA. En mulig løsning er at flytte produktionen til Volvo Cars’ fabrik i Charleston, South Carolina.
Volvos fabrik i USA er ejet af Geely og har stor overskydende kapacitet. Den kan bygge 150.000 biler om året, men producerer i øjeblikket markant færre.
Lotus’ administrerende direktør, Feng Qingfeng, bekræfter, at man overvejer en løsning i USA for at dæmme op for tabene.
– Vi mener, at lokalisering er en mulig plan, sagde direktøren i forbindelse offentliggørelsen Lotus’ kvartalsregnskab
Leverandørgæld og fejlslagen elbil-strategi
Nyheden om en mulig flytning har skabt vrede i Storbritannien. En tidligere Lotus-chef kalder udviklingen for “en skam”.
Lotus’ historie i Hethel går tilbage til 1966, og mærket er tæt forbundet med britisk bilindustri og grundlæggeren Colin Chapman. Nu kan den æra være forbi.
Situationen er så alvorlig, at Lotus ifølge Financial Times har haft svært ved at betale sine leverandører de seneste uger.
En stor del af problemet skyldes en massiv investering i nye elbiler. De modeller har bilisterne dog i stor stil valgt at se bort fra.
Samtidig har mærket ikke udviklet nye modeller med forbrændingsmotorer. Ledelsen har dog for nylig åbnet for, at flere modeller kan blive konverteret til plug-in hybrider.
Faktisk er Lotus så desperat at man helt overvejer at skrotte den Toyota-leverede V6-motor til fordel for en endnu større V8’er. Læs mere om hvordan det hænger sammen her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]