Toyotas V6-motor forurener for meget i forhold til de kommende Euro 7-regler. Så nu vil Lotus have AMG’s 4-liters V8-motor.
En Lotus Emira med V8-motor kan blive en realitet.
I hvert fald har Lotus’ administrerende direktør, Feng Qingfeng, informeret mærkets investorer om, at muligheder bliver undersøgt.
Det sker for at holde interessen for mærkets eneste model, der stadig fås med forbrændingsmotor, i live.
Den nuværende V6-motor fra Toyota yder 400 hestekræfter. Men Feng Qingfeng slog fast, at en effektforøgelse af V6’eren er udelukket. Den Toyota-udviklede motor vil ikke kunne overholde de kommende emissionskrav i Europa kaldet Euro 7.
Lotus havde oprindeligt planer om at udfase V6-motoren og i stedet erstatte den med AMG’s 4-cylindrede, 2-liters benzinmotor.
Men AMG har svært ved at retfærdiggøre motoren i Mercedes’ egne modeller; kunderne bliver væk, og V6-motoren er Lotus-kundernes foretrukne valg.
Så i stedet for at skære fra overvejer Lotus kraftigt at lægge til i Emiraens motorrum. Sidste år leverede mærket i øvrigt 5.272 eksemplarer af modellen på verdensplan. En rekord for det måske mindste Geely-mærke overhovedet.
Mulig AMG V8-motor til Lotus Emira
Matt Windle er chef i Hethel-fabrikken i England, hvor bilerne bygges, og ny direktør for Lotus Cars i Europa.
– USA er et utroligt vigtigt marked for os for bilen. Det har det altid været. Så vi ser på markedets efterspørgsel for produktet fremover, fortæller han til Autocar.
Windle bekræftede ikke direkte en V8-motor. Han sagde dog, at firmaet kigger på “alternativer til de nuværende motorer”.
– Det er et meget, meget kompetent produkt, som vi sandsynligvis ikke har udnyttet fuldt ud endnu, så vi ser på alle mulighederne, lyder det fra direktøren om Emira.
AMG leverer også sin 4-liters V8-motor med dobbelte turboer til Aston Martin. Det britiske mærke bruger den i alt fra sine sportsvogne til GT-biler og SUV’en DBX.
Fremtiden for Lotus Emira
Det er endnu uvist, hvor meget tilpasning det vil kræve at klemme en V8-motor ned i den forholdsvis lille Lotus. Eller om inginørerne har tænkt i de baner fra begyndelsen.
En ny Lotus med V8-motor vil være den første siden Lotus Esprit V8. Den model udgik af Lotus’ modelprogram helt tilbage i 2004.
Dengang var mærket ejet af det malaysiske Proton Holdings. Det var først i 2017, at kinesiske Geely, der også ejer Volvo, Polestar og Smart, overtog hele forretningen.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]